نوشته ها

تفاوت گاز طبیعی و گاز مایع

تفاوت گاز طبیعی و گاز مایع - فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده و پخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد. همچنین اقداماتی نظیر تست سیلندرهای گاز، آزمون های دوره ای، آنالیز گازهای خالص و ترکیبی و … در لیست خدمات این مجموعه جای گرفته است. و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. و اما مقاله امروز (تفاوت گاز طبیعی و گاز مایع).

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

تفاوت گاز طبیعی و گاز مایع

گاز طبیعی

گاز طبیعی یا متان، سبک ترین هیدروکربن موجود در زمین است و از بقایای گیاهان و جانورانی که اجساد آنها طی میلیون ها سال به قسمت های زیرین دریاچه ها و اقیانوس های قدیمی رانده شده به تدریج تجزیه و به صورت عناصر آلی درآمده تشکیل شده وبراثرفشارو گرمای درونی زمین به نفت وگاز تبدیل و در مخازن زیرزمینی و در عمق سه تا چهار هزار متری و با فشار حدود چند صد اتمسفر انباشته شده است .گاز طبیعی عمدتاً مخلوطی است از گازهای متـان، اتـان و انـدکی گازهای سنگین تر از جمله پروپان و بوتان. گاز طبیعی اسـتخراج شـده از مخـازن معمـولاً ناخالصـی هـایی ماننـد سولفید هیدروژن، دی اکسیدکربن و ترکیبات گوگرد نیز به همراه دارد. که نیاز است قبل از انتقال به مبادی مصرف در مجتمع های پالایشگاهی مورد تصفیه و فراورش قرار گیرد.گاز طبیعی در تولید برق، تولیدگرما،حمل ونقل، تهویه مطبوع و یخچال و فریزرها کاربرد دارد.

گاز مایع

گازمایع یا ال‌پی‌جی در پالایشگاه محصول فرعی پالایش گاز طبیعی و پالایش نفت خام است. به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آن‌ها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. معمولاً مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در گاز مایع موجود است. یکی از ویژگی‌های گاز مایع، بدون بو، رنگ و مزه بودن آن است. به‌صورت کلی نیز، گاز LPG ضرری برای افراد ندارد، اما اگر شخصی حجم زیادی از گاز مایع را استشمام کند، بیهوش می‌شود. به همین دلیل و به‌منظور دانستن نشت گاز LPG، یک سری ترکیبات حاوی گوگرد موسوم به مرکاپتان شامل “اتیل مرکاپتان” و “متیل مرکاپتان” به گاز اضافه می‌گردد.

کاربردهای گاز طبیعی

گاز طبیعی در تولید برق، تولیدگرما،حمل ونقل، تهویه مطبوع و یخچال و فریزرها کاربرد دارد.

کاربردهای گاز مایع

گاز مایع جهت استفاده در خانه ها برای وسایل گرمایشی و تأمین کننده سوخت اجاق گازها مصرف می شود . واز جمله مصارف صنعتی آن می توان به : برش فلزات،تولید محصولات کشاورزی،استفاده در کوره های صنعتی ویژه،تشکیل ماده اولیه پتروشیمی،تولید پلاستیک و لاستیک های مصنوعی،تولید الیاف مصنوعی و دارویی،آشپزخانه های صنعتی و تجاری،تولید مواد منفجره، به عنوان سوخت دوم خودروها و… اشاره کرد.

تفاوت در ارزش حرارتی گاز طبیعی و مایع

ارزش حرارتی گاز طبیعی

به طور متوسط، هر متر مکعب گاز طبیعی، ۸۶۰۰ کیلوکالری ارزش حرارتی دارد. این میزان بسته به ترکیبات گاز طبیعی تغییر می کند. با افزایش درصد متان، ارزش حرارتی گاز طبیعی پایین تر می آید. در شرایط استاندارد، ارزش یک متر مکعب گاز طبیعی تقریباً به اندازه یک لیتر بنزین و یا یک لیتر نفت سفید می‌باشد.به عبارتی محتوای انرژی گاز طبیعی ۳۸.۷ مگا ژول بر متر مکعب است.

ارزش حرارتی گاز مایع

ارزش حرارتی گاز مایع (LPG) در حدود ۱۲۰۰۰ کیلو کالری به کیلوگرم است.LPGدارای محتوای .انرژی 93.2 مگاژول بر متر مکعب است.

تفاوت در ترکیبات شیمیایی گاز طبیعی و مایع

ترکیبات شیمیایی گاز طبیعی

حجم قابل توجهی از ترکیبات شیمیایی گاز طبیعی را متان (CH۴) که ساده‌ترین نوع هیدروکربن می باشد، تشکیل داده است.در ترکیبات شیمیایی گاز طبیعی هیدروکربن های پیچیده‌ و سنگین‌تری مانند اتان (C۲H۶)، پروپان (C۳H۸) و بوتان (C۴H۱۰) نیز یافت می شود. اما اغلب متان را جز اصلی ساختار این گاز می دانند.ترکیباتی از قبیل H۲S ,CO۲ ،N۲ نیز همراه گاز طبیعی یافت می‌شوند که درصد آن‌ها در مخازن مختلف و حتی در قسمت‌های مختلف از یک مخزن، با یکدیگر متفاوت است.گاز طبیعی استخراج شده، همواره دارای میزانی آب می باشد که در پالایشگاه‌ها و در واحد نم زدائی، آب و ترکیب‌های اضافی از گاز طبیعی تفکیک می‌شوند و سپس گاز به خطوط انتقال و در نهایت به مصرف‌کنندگان تحویل می‌شود.آب و ترکیبات اضافی سبب پایین آوردن ارزش حرارتی گاز شده و مشکلاتی در انتقال و مصرف گاز به‌وجود می‌آورند.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

ترکیبات شیمیایی گاز مایع LPG

ترکیبات شیمیایی مهم ترین تفاوت گاز طبیعی با گاز مایع می باشد.گاز LPG، در اکثر موارد و به‌صورت کلی از دو ترکیب هیدروکربنی از پروپان و بوتان و با فرمول شیمیاییC4H10 و C3H8 تشکیل شده است. البته نکته مهم این است که خود بوتان شامل دو ترکیب ایزوبوتان و نرمال بوتان می شود .نکته مهم این که، به‌صورت معمول و در برخی از کشورها و مناطق تولید انواع گاز، LPG با نام ترکیب عمده خود، یعنی پروپان، نیز شناخته شده و به‌عنوان یک محصول فرعی فرآیندهای تصفیه و تولید گاز طبیعی و پالایش نفت خام، تولید می‌شود.

از جمله تفاوت های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. LPG گاز طبیعی نیست، اما از فرآوری گاز طبیعی به دست می آید.
  2. گاز مایع برای احتراق، به هوای بیشتری نسبت به گاز طبیعی نیاز دارد.
  3. LPGدارای محتوای انرژی بالاتر در ۹۳.۲MJ/m3 در مقابل گاز طبیعی ۳۸.۷MJ/m3 است
  4. دستگاه های گاز مایع، با ۷۵.۲ کیلو پاسکال و دستگاه های گاز طبیعی با ۱.۱ کیلو پاسکال کار می کنند.
  5. گاز مایع، در بطری‌ها و مخازن گاز توزیع شده اما گاز طبیعی از طریق خط لوله منتقل و توزیع می شود.
  6. گاز طبیعی، در انتقال از طریق لوله‌ها بهتر از LPG بوده است و در هنگام سوزاندن CO2 کمی کمتر تولید می کند.
  7. یک تفاوت گاز طبیعی با گاز مایع،چگالی آنها است. گاز طبیعی از هوا سبک‌تر است، اما گاز مایع سنگین‌تر از هوا است.
  8. گاز مایع محتوای انرژی بالاتری دارد، قابل حمل و در همه جا در دسترس است و در بسیاری از موارد اکنون هزینه کمتری دارد.
  9. در مقایسه گاز مایع با گاز طبیعی، پروپان موجود در گاز مایع، از هوا سنگین‌تر است و ته نشین می‌شود. اما گاز طبیعی سبک‌تر از هوا است و در صورت نشتی سریع‌تر از بین می‌رود، که ممکن است نسبت به LPG یک مزیت ایمنی باشد.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، تفاوت گاز طبیعی با گاز مایع ، به محتوای متفاوت انرژی، چگالی، ذخیره سازی، روش های تحویل و مقدار هوای مورد نیاز برای احتراق مناسب، مربوط می‌شود. بنابراین، آن ها برای بسیاری از برنامه ها و کاربردهای مشابه استفاده می شوند. اما گاز مایع یا همان LPG، با گاز طبیعی یکسان نیست، حتی اگر هر دو گازهای هیدروکربنی قابل اشتعال باشند.