نوشته ها

تفاوت گاز CNG با گاز LPG چیست؟

تفاوت گاز cng , lpg - فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده و پخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد. همچنین اقداماتی نظیر تست سیلندرهای گاز، آزمون های دوره ای، آنالیز گازهای خالص و ترکیبی و … در لیست خدمات این مجموعه جای گرفته است.و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. و اما مقاله امروز (تفاوت گاز CNG و گاز LPG چیست؟).

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

گاز CNG

CNG همان گاز طبیعی است که ما روزانه آن را در خانه و محل کار خود یا کارخانه ها با فشار پایین استفاده می‌کنیم. همچنین سوخت طبیعی و پاکی است که جایگزین خوبی برای بنزین و حتی گازوئیل و گاز مایع می باشد و نسبت به بقیه سوخت های خودرو آلودگی کمتری ایجاد می کند.

گاز LPG

گاز نفتی مایع شده یا LPG که در ایران با نام گاز مایع نیز معروف است، به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آن ها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود. همچنین در ساخت افشانه ها و به عنوان گاز خنک‌کننده در وسایل سرمازا همچون یخچال و فریزر نیز استفاده می‌شود.

تفاوت گاز CNG با گاز LPG چیست؟

  • CNG از متراکم کردن گاز طبیعی به دست می‌آید، اما LPG محصول تقطیر و پالایش نفت خام در پالایشگاه‌ها است.
  •  CNG گاز فشرده‌ای است که بخش عمده آن را متان تشکیل می‌دهد. در حالی ‌که گاز LPG  ترکیبی از پروپان و بوتان است. و برخی از انواع این گاز که دارای پروپان با غلظت بالاتری هستند با نام پروپان نیز شناخته می‌شوند.
  • این گاز در دمای معمولی و در فشار ۲۰۰ تا ۲۴۸ بار نگهداری می‌شود اما گاز LPG در دمای 15 درجه سانتی‌گراد و فشار 1.7 تا 7.5 بار مایع شکل می‌گیرد.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

تفاوت کاردبرد گازهای LPG و CNG در خودرو

  1. از نظر شتاب گیری ماشین های CNG، شتاب گیری خیلی ضعیف تری نسبت به ماشین های LPG دارند.
  2. خودرو با سوخت گاز CNG برای شروع کار به بنزین نیاز دارد.اما در خودرو با سوخت گاز LPG برای شروع کار به بنزین نیازی نیست.
  3. گاز سی ان جی به آسانی در هوا پخش می شود و اشتعال پذیری کمتری دارد. اما گاز ال پی جی به آسانی پخش و یا پراکنده نمی شود و به آسانی قابلیت اشتعال پیدا می کند.
  4. گازهای CNG نسبت به بنزین فضای بیشتری را دربرمی گیرند و موجب سنگین شدن خودرو می شود.اما گاز LPG برای ذخیره سازی به فضای کمتری نسبت به CNG نیاز دارد.
  5. هر دو گاز LPG و CNG، موجب آسیب به بخش های مختلف موتور خودرو می شوند.اما میزان فشار و خوردگی خودروهای گازسوز LPG بسیار کمتر از خودروهای CNG است.
  6. ماشین هایی که از LPG استفاده می کنند، با باک پر می توانند ۴۰۰ کیلومتر رانندگی کنند در حالیکه با یک باک CNG با حجم یکسان حدوداً ۱۵۰کیلومتر رانندگی کرد. به همین دلیل تعداد جایگاه های CNG بیشتر است.
  7. تجهیزات مورد نیاز برای دوگانه سوز کردن خودروها با گازLPG در داخل کشور تولید می شود ولی برای گاز CNG وارادات سهم قابل توجهی را داراست بنابراین هزینه گاز سوز کردن خودرو با این گاز به طبع بیشتراز گازLPG خواهد بود.