نوشته ها

گاز کالیبراسیون چیست؟

گاز کالیبراسیون چیست؟ - فرازگازآراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده و پخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد. همچنین اقداماتی نظیر تست سیلندرهای گاز، آزمون های دوره ای، آنالیز گازهای خالص و ترکیبی و … در لیست خدمات این مجموعه جای گرفته است. و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. و اما مقاله امروز (گاز کالیبراسیون چیست؟).

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

گاز کالیبراسیون چیست؟

گاز کالیبراسیون یک گاز ترکیبی می باشد که از مخلوط گازهای خالص با غلظت های مختلف تهیه می شود و به صورت فشرده درون سیلندر های گاز ذخیره می گردد. کالیبره کردن یک ردیاب گاز، عبارت است از تنظیم کردن نقطه صفر و میزان حساسیت توسط گاز کالیبراسیون. یکی از ویژگی های گاز کالیبراسیون این است که باید بر اساس استانداردهای ملی یا بین المللی قابل ردیابی باشد و داشتن گواهینامه درستی (certification accuracy) ضروری است.

اهمیت گازهای کالیبراسیون:

 نشت گازهای سمی و عدم تشخیص بموقع، ممکن است موجب بیماری یا آسیب شدید به افراد شود. به همین دلیل کارگاه ها باید از یک مانیتور گاز قابل حمل یا سایر دستگاه ها برای هشدار دادن به کارکنان در مورد هر گونه خطر استفاده کنند. برای اینکه مطمئن شوید مانیتور شما درست کار می کند یا خیر. ابتدا باید به طور دقیق کالیبره شود. در اصل، گازهای کالیبراسیون برای کالیبره کردن و تنظیم آشکارسازهای گاز برای اطمینان از عملکرد دقیق آنها استفاده می شود.

کاربرد گاز کالیبراسیون چیست؟

در بسیاری از صنایع و کارخانجات و همچنین مجتمع های تجاری و مسکونی، از آشکار ساز های گازی برای پی بردن به نشت گاز استفاده می شود، این دستگاه ها بایستی همواره کالیبره باشند و برای تعیین درستی یا خراب بودن این دستگاه ها از گاز کالیبراسیون استفاده می شود. در صنایعی که در آن ها از انواع گاز های مختلف استفاده می شود، مثل صنایع نفت و گاز، از دستگاه های سنجش گر گازی مخصوصی استفاده می شود. که این دستگاه ها برای تشخیص درست مقدار و نوع گاز های مختلف، بایستی همواره مورد بررسی قرار گیرند.با استفاده از گاز های کالیبراسیون، این دستگاه ها کالیبره می شود.

روش های تولید گاز کالیبراسیون:

1.لوله های نفوذ دهنده:

در این روش گاز مایع درون این لوله ها وجود دارد که بوسیله دما کنترل می شوند و قادر به تولید ترکیبات با غلظت های محدود و کم می باشند. این لوله ها قابل حمل هستند و معمولا برای کالیبراسیون آشکارهای سمی کاربرد دارند تا بتوانند مقادیر کم را تشخیص دهند این روش برای غلظت های بالا کاربرد ندارد.

2.روش تزریقی:

روش تزریقی روش دیگری برای تولید این نوع گازها می باشد. توجه داشته باشید در این روش غلظت می تواند از چند درصد تا ppm متغیر باشد و گاز مایع قبل از انجام تزریق باید تبخیر گردد.

3. روش تبخیر:

در روش تبخیر، گاز حامل از درون گاز مورد نظر در حالت مایع عبور می کند و این روش باعث می شود مقدار کمی از گاز مایع تبخیر شود و با گاز حامل همراه گردد. البته در این روش ترکیب درصد مخلوط آنالیز می شود.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

انواع گازهای کالیبراسیون:

  • گاز کالیبراسیون صفر (zero calibration)
  • کالیبراسیون گسترده (span calibration)

اگر در تولید گاز کالیبراسیون هیچ نوع گاز قابل اشتعالی وجود نداشته باشد در دسته گاز کالیبراسیون صفر قرار می گیرد.زمانی از این نوع گاز های کالیبراسیون برای کالیبره کردن دستگاه سنجش گر گازی استفاده می کنند که گاز سنجش شده توسط دستگاه با گاز کالیبراسیون متفاوت باشد. مثلا اگر گاز سنجش شده توسط دستگاه، گاز اکسیژن باشد، نمی توان از خود این گاز به عنوان گاز کالیبراسیون صفر استفاده شود. می توان از گازی مثل نیتروژن برای این منظور استفاده نمود. گازهای کالیبراسیون گسترده نسبت به دسته کالیبراسیون صفر پیشرفته تر هستند. در آن غلظت های گوناگونی از گازهای مورد نظر برای کالیبره کردن دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از آزمایشگاه ها و شرکت ها درخواست تولید و تهیه این گازها را دارند.