نوشته ها

گاز سوختنی چیست؟

گاز سوختنی چیست؟ - فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده و پخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد. همچنین اقداماتی نظیر تست سیلندرهای گاز، آزمون های دوره ای، آنالیز گازهای خالص و ترکیبی و … در لیست خدمات این مجموعه جای گرفته است. و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. و اما مقاله امروز (گاز سوختنی چیست؟).

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

گاز سوختنی چیست؟

گازهایی که انرژی حرارتی تولید می کنند به گاز سوخت معروف هستند که از گذشته تاکنون نقش به سزایی در زندگی انسان ها داشته اند. اصولاً گاز سوختی در طبیعت و با منشاء طبیعی یافت می گردد. این گاز، سوخت فسیلی است و منبع تجدیدناپذیر محسوب می‌شود که وقتی لایه‌هایی از مواد آلی در شرایط بی‌هوازی تجزیه می‌شوند و طی میلیون‌ها سال در زیر زمین تحت فشار و گرمای شدید قرار می‌گیرند، تشکیل می‌شود. انواع سوخت گازی را با توجه به ماهیتی که دارند به چند دسته تقسیم بندی می کنند:

گاز طبیعی:

این گاز یکی از گازهای بی رنگ، بی بو و شفاف می باشد که ارزش حرارتی بین 7 تا 15 هزار کیلو کالری بر متر مکعب دارد.  این گاز پس از پالایش و استخراج در حوزه‌های گازی و نفتی، توسط لوله‌ به ورودی شهرها منتقل می‌گردد. گاز طبیعی در ایران به همان گاز خانگی معروف است و در منازل استفاده می شود. این نوع از گاز سوختی در ایران بسیار پرمصرف است.

مایعات گاز طبیعی (NGL):

مایعات گاز طبیعی از اتان، گاز های مایع پروپان و بروتان و بنزین طبیعی و یا میعانات گازی تشکیل می شود. و معمولا در زمان تولید گاز طبیعی به وجود می آید. از معایب مایعات گاز طبیعی حمل و استفاده از این گازها می باشد.

گاز طبیعی مایع (LNG):

گاز سوختی LNG ارزش حرارتی بالایی دارد اما حمل و نقل و هزینه‌های جابه‌جایی این گاز بسیار زیاد می باشد. اصولاً هرچه مخازن دارای فشار بالاتری باشند، احتمال انفجارات بالاتر بوده و انتقال، جابجایی، بارگیری و تخلیه پرهزینه تر خواهد بود. گاز LNGبه طور عمده از متان تشکیل شده است. به طوری که اگر تا منفی 161 درجه ی سانتی گراد در اتمسفر سرد شود، تبدیل به گاز مایع می شود.

گاز مایع (LPG):

lpg مخفف liquid petroleum gas میباشد. یک گاز سوختنی، که بیشتر از پروپان و بوتان تشکیل گردیده است. در واقع همان گازی است که در گذشته به صورت عمده در منازل به کار گرفته می شد . اما امروزه کم تر شاهد استفاده از گاز ال پی جی به این شکل هستیم. در کشور ما مشاهده می شود که این گاز حتی در خودروها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این گاز از قدرت انفجار بالایی برخوردار است و در صورت کوچکترین سهل انگاری می تواند خسارات شدید جانی و مالی را به بار بیاورد.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

گاز طبیعی فشرده (CNG):

سی ان جی مخفف عبارت compressed natural gas است همان گاز طبیعی میباشد که جهت مصارف مختلف فشرده گردیده تا حجم مخزن کمتری را اشغال نماید. . بیش ترین استفاده ای که از این گاز می شود، استفاده در سوخت خودرو ها به خصوص خودروهای سبک می باشد. امروزه بیش از یک میلیون خودرو در سراسر جهان مصرف کننده گاز سی ان جی می باشند. این گاز از طریق پمپ هایی که احداث شده اند به کپسول اتومبیل ها تزریق می شود. انرژی حرارتی و انرژی سوختی سی ان جی به نسبت بنزین پایین تر می باشد. و آلایندگی کم تری ایجاد می کند. این گاز یکی از انواع سوخت گازی است که به سوخت پاک نیز معروف است.

گاز سنتز (SNG):

اصولاً به عنوان منابع هیدروژن یعنی هیدروژن دهنده برای تولید متانول و آمونیاک استفاده می گردد. اما در دسته بندی انواع سوخت گازی هم قرار دارد. این گاز بدون رنگ و بو است که در حضور هوا و دمای 574 درجه سانتی گراد بدون شعله سوزانده می شود. توجه داشته باشید که این گاز سمی نیز می باشد و برای تولید یک تن گاز سنتز به حدود ۵۵۰ کیلوگرم متان نیاز است.