نوشته ها

گاز محافظ چیست؟

گاز محافظ چیست؟ - فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. و اما مقاله امروز ما (گاز محافظ چیست؟).

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

گاز محافظ چیست؟

گاز محافظ که در جوشکاری کاربرد دارد، گاز بدون اثر خنثی یا نیمه بی اثرهستند، به دلیل آن که این گازها عناصر فلز مذاب را نمی سورانند ترکیب شیمیایی فلز جوش نیز با کاربرد این گازها تغییر نخواهد کرد و از فرایند جوش در مقابل گاز‌های مضر جوشکاری، حفاظت می‌نمایند. گازهای محافظ همچنین می توانند در گرمای قوس و ظاهر مهره جوش حاصل از آن تأثیر بگذارند.

انواع گازهای محافظ در جوشکاری

ماعلاوه بر پاسخ دادن به سوال گاز محافظ چیست قصد داریم شما را با انواه گاز محافظ آشنا نماییم. از مهم ترین گازهای جوشکاری می توان گاز های خنثی و فعال اشاره کرد. آرگون ، دی اکسید کربن و هلیوم  در دسته گاز های خنثی قرار می گیرند. و از جمله گاز های نیمه بی اثر یا فعال هم می توان به هیدروژن و اکسیژن اشاره کرد.

آرگون

آرگون، گازی غیرقابل احتراق و بدون بو می باشد که هیچ گونه واکنش شیمیایی با اتمسفر اطراف و مواد موجود در حوضچه جوش انجام نمی دهد و بیش‌ترین استفاده را در میان انواع گازهای محافظ در جوشکاری دارا می‌باشد. گاز آرگون نسبت به اکسیژن موجود در هوا سنگین تر می باشد همین ویژگی سبب می شود این گاز، با شدت جریان کمتری در جوشکاری به جریان آید. این گاز برای محافظت از جوش در حالت مسطح و در سطوح عمیق مناسب است.

دی اکسید کربن

جوش مگ یا گاز دی اکسید کربن یکی از پرکاربرد ترین نوع جوشکاری است قیمت خرید co2 از آرگون ارزان تر است به همین دلیل طرفدار و خواهان بیشتری دارد و در نتیجه کاربرد جوشکاری co2 بیشتر از جوشکاری آرگون می باشد. کاربرد جوشکاری co2 در جوش قوس الکتریکی می باشد. افزایش سرعت جوش ، نفوذ و خواص مکانیکی می شود استفاده از آن باعث ایجاد قوس لرزانتر و پاشش جوش می شود اما مخلوط کردن آن با آرگون می تواند پراکندگی را به حداقل برساند.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

هلیوم

هلیوم برای کاربردهای جوشکاری مکانیزه موثر است اما برای جوشکاری دستی خیلی قابل استفاده نیست. از آنجا که گاز هلیوم خالص یک قوس نامنظم ایجاد می کند ، می تواند هنگام کار با فولاد باعث پاشیدگی جوش شود به دلیل این که گاز هلیوم به مقدار بسیار کمی در هوا موجود می باشد از این رو تهیه ی آن کمی سخت تر است و هزینه ی تولید آن نیز بیشتر می باشد از این گاز در موقعیت های سقفی و سربالا استفاده می شود.

هیدروژن

این گاز در میان مجموع گازهای موجود در اتمسفر می باشد گاز هیدروژن از همه ی گازها سبک تر است. با اضافه شدن گاز هیدروژن به گاز محافظ جوشکاری مقدار درجه حرارت انتقال یافته به فلز به میزان زیادی افزایش پیدا می کند. کاربرد این گاز، به موارد خاص، مانند جوشکاری فولادهای زنگ نزن ، برشکاری با قوس پلاسما محدود می شود.

اکسیژن

گاز اکسیژن تقریباً با تمام عناصر شناخته شده به جز گازهای کمیاب و خنثی ترکیب می شود و موجب تسهيل عمل احتراق می شود. این گاز با تمام گازها واکنش شیمیایی دارد البته به غیر از گازهای خنثی واضافه شدن مقدار کمی از آن به گاز محافظ جوشکاری سبب استحکام قوس الکتریکی می شود و به دلیل کاهش یافتن کشش سطوح میزان روانی حوضچه مذاب افزایش پیدا می کند.

نیترژون

گاز نیتروژن نیز از جمله گازهای خنثی در اتمسفر محسوب می شوند اما این گاز در درجه حرارت بالا تغییر ماهیت می دهد و دیگر یک گاز خنثی محسوب نمی شود. نیتروژن در جوشکاری مس و آلیاژهای آن، با افزایش ولتاژ جوشکاری، حرارت ورودی را بالا برده، قوس و حوضچه جوش پایداری ایجاد می کند.نیتروژن باعث افزایش نفوذ جوش و پایداری قوس می شود. و از خوردگی و از بین رفتن نیتروژن از فلز جلوگیری کنند.