نوشته ها

پرژینگ یا اکسیژن زدایی

پرژینگ یا اکسیژن زدایی - فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی)، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد. و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. و اما مقاله امروز ما (پرژینگ یا اکسیژن زدایی).

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

پرژینگ یا اکسیژن زدایی چیست؟

پرژینگ فرآیندی فیزیکی است که طی آن با استفاده از تزریق یک گاز خنثی مانند نیتروژن یا آرگون که قابل اشتعال و انفجار نباشد برای جلوگیری از اکسیداسیون و همین طور محافظت از نقاط جوش محتویات و گازهای مخرب و مضر یک خط لوله یا مخازن ذخیره میعانات فوق سرد و یا گازهای مایع و انبارهای نگهداری مواد قابل اشتعال تخلیه می شود.

انواع روش های پرژینگ

پیگرانی:

در این روش که برای رسوب زدایی و پاک سازی لوله ها استفاده می شود. ابتدا دستگاه پیگ در ابتدای خط لوله و درون لوله قرار می گیرد. و پس از بستن درب لوله و نصب کانکشن مربوطه با استفاده از فشار گاز نیتروژن دستگاه پیگ را به سمت جلو حرکت داده و ضایعات داخل لوله را به دهانه انتهایی لوله هدایت و از آنجا خارج می کند .

نشت یابی:

یکی از اصول اولیه نشت یابی خطوط لوله ها بعد از تعمیرکاری است. برای این کار تعداد نیتروژن مورد نیاز با استفاده از اطلاعات طول لوله، قطر لوله و فشار مورد نیاز تست محاسبه می شود. سپس سایر قطعات تست فشار شده که بعد از اطمینان از تحمل فشار تعریف شده، خط لوله به بهره برداری می رسد. در صورتی که بقیه خطوط لوله تکمیل نشده باشند و باید بلا استفاده بماند به منظور خارج کردن هوای داخل لوله، نیتروژن تزریق و سر و ته خط لوله بسته می شود. با این عمل جهت استفاده در آینده از پوسیدگی و زنگ زدن داخل لوله جلوگیری می شود.

خلاء فشار:

هنگامی که زمنیه برای پیگرانی فراهم نباشد یک ظرف را می توان با استفاده از نیتروژن تحت فشار قرار داد. در این روش محتویات ظرف با نیتروژن ترکیب می شود، رقیق سازی اتفاق می افتد. این ترکیب سپس تخلیه می شود و این روند تکرار می شود. هنگامی که یک سیستم فقط یک دهانه داشته باشد این روش مناسب است.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

انتقال فشار مایعات:

هنگامی که بخواهید مایعات را بدون استفاده از پمپ انتقال دهید. نیتروژن به شما این امکان را می دهد که فضای بالای یک مخزن را تحت فشار قرار دهید. در مواقعی که محدودیت فضا وجود دارد یا اگر مواد خاصی وجود دارد که بر راندمان پمپ تأثیر می گذارد این روش مناسب است. در این روش خطر اکسیداسیون که اغلب هنگام انتقال مایع از یک مخزن به مخزن دیگر رخ می دهد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

ضرورت پرژینگ

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد گاز پرژ بی اثر است به این معنی که یک گاز غیرقابل اشتعال و انفجار است. متداول ترین گازهای تصفیه شده موجود در پرژینگ در مقادیر زیاد ازت، کربن دی اکسید و نیترژن موجود می باشد. گازهای بی اثر دیگری مانند آرگون یا هلیوم هم در مقادیرکمتری مورد استفاده قرار می گیرند. اما نکته مهم این است که نیتروژن و دی اکسید کربن در بعضی از کاربردهای گازهای پاک کننده نامناسب هستند، زیرا این گازها ممکن است با در معرض قرار گرفتن گرد و غبارهای ریز از فلزات سبک خاص در واکنش شیمیایی قرار گیرند.