نوشته ها

خنک سازی راکتورها با یخ خشک

خنک سازی راکتورها با یخ خشک - فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده و پخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک و شیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. موضوع مقاله امروز (خنک سازی راکتورها با یخ خشک)

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

تولید انرژی گرمایی در نیروگاه هسته ای

در نيروگاه هسته اي (PWR) فرآيند شكاف در قلب راكتور، انرژي گرمايي زیادی تولید می کند. گرماي توليد شده توسط فرآيندهاي رسانش و همرفت به آب اطراف قلب راكتور منتقل مي گردد. چرخه آب با فشار در اطراف اين لوله ها، ضمن کاهش حرارت بوجود آمده . به بخار داغ با دماي C270° تبدیل می شود.

انرژی گرمایی تولید شده چه فوایدی دارد؟

بخار داغ توليد شده در نیروگاه هسته ای توربين را به حركت درمي آورد. چرخش توربين، ژنراتور نيروگاه را به كار انداخته و منجر به توليد انرژي الكتريكي و تأمين گرماي مورد نياز براي فرآيندهاي صنعتي، نمك زدايي(شيرين سازي) آب دريا و تأمين حرارت منطقه اي درشهرها مي شود. و پس از برداشت گرما این بخار به هوا، رودخانه ها و دریاها وارد می شود.

سیستم خنک کننده در راکتور ها

بدترين شرايط بحراني راكتور شامل حوادثي نظير حالت فقدان سيستم خنك كننده است. با افزايش دماي قلب راكتور يا بروز احتمالي حادثه، سيستم هاي چهاركاناله كنترل ايمني وظيفه خاموش كردن راكتور و برداشت انرژي گرمايي قلب راكتور را به عهده دارند تا ايمني راكتور به سطح مورد نظر رسانده شود. در اين حالت سيستم خنك كننده اصلي از مبدل گرمايي جدا شده و سيستم خنك كننده اضطراري موسوم به ECCS گرماي اضافي قلب هسته راكتور را خارج ميسازد. ممکن است به دلیل اتفاقات نامعلوم و قطع لوله ها با کمبود خنک کننده مواجه شوند.

 خنک سازی راکتورها با یخ خشک

چيلر يخ خشك به عنوان سرد كننده سريع سيالات داغ مبتني بر ساز و كار تبريد از طريق افزودن مقدار معيني يخ خشك در محلول اتيلن گليكول موسوم به ضديخ طراحي و ساخته شده كه قادر است بدون استفاده از سيستم هاي تبريدي متداول و بدون مصرف برق شهري، عملكرد تبريدي را فراهم نمايد. مزيت بكارگيري ضديخ به عنوان سيستم تبريد، شامل پايين بودن دماي نقطه انجماد، پايداري در دما و فشار محيط، بالا بودن گرماي نهان و سازگاري در تركيب با يخ خشك مي باشد.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

 نحوه خنک سازی با یخ خشک در نیروگاه هسته ای

دماي پايين و قدرت سرمازايي بالاي يخ خشك، آن را به ماده اي مناسب براي بسياري از مصارف برودتي تبديل نموده است. چيلر يخ خشك شامل جعبه اي با عايق بندي 45 و حجم تقريبي cm 45 ×cm 80 ×cm پلياورتان به ابعاد 160 ليتر از جنس استيل -316SS با لوله گذاري به شكل مارپيچ به قطر 0/5 اينچ و طول 40 متر با جنس مس . در اين شبيه سازي بجاي آب داغ راكتور از يك مخزن آب استفاده نموديم.چرخش آب توسط يك پمپ كوچك سيركولاسيون دريك چرخه بسته صورت مي پذيرد كه در نتيجه ي تبادل حرارتي با مبرد امكان خنك سازي سريع را ايجاد مي نمايد.

چرا باید کل سیستم  با الیاف پلی اورتان عایق بندی شود؟

به دلیل آدیاباتیک نبودن مخزن حاوی مبرد، سرعت تصعید یخ خشک افزایش می یابد. لذا لازم است تا کل مجموعه از نظر حرارتی با الیاف پلی اورتان عایق بندی شود تا تماس با محیط خارج کمتر شده و راندمان سیستم افزایش یابد. از سوی دیگر با تصعید یخ خشک، فشاری داخلی سیستم افزایش می یابد، بنابراین بعد از عایق کاری باید از یک سیستم کنترل آزاد کننده فشار (سوپاپ اطمینان)  در بالای محفظه استفاده کنیم تا با خروج گازهای CO2 تولید شده فشار سیستم ثابت بماند.

مزایای استفاده از خنک سازی راکتورها با یخ خشک چیست؟

  • خنک سازی قوی با راندمان بالا
  • بی نیازی به تامین انرژی الکتریکی
  • پایداری فوق العاده بالای دمای سیال در طول زمان
  • حذف تجهیزات جانبی شامل سیستم آب افشان