نوشته ها

باران اسیدی چیست ؟

باران اسیدی چیست ؟شرکت فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک و شیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. موضوع مقاله امروز (باران اسیدی چیست ؟)

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

باران اسیدی چیست ؟

به هرگونه پایین آمدن مواد اسیدی همراه با باران، برف، مه، شبنم یا حتی ذرات جامد باران اسیدی گفته می‌شود. باران اسیدی به آن دسته از بارندگی ها گفته می شود که پی‌اچ آن کمتر از ۵.۶ باشد. حتی باران تمیز هم در حد کمی به دلیل وجود دی اکسید کربن در هوا، اسیدی است؛ چراکه آب بعد از واکنش با این گاز، کربنیک اسید تولید می‌‌کند که البته اسید ضعیفی به شمار می‌رود. اما در هوای آلوده به دلیل وجود اکسیدهای نیتروژن و گوگرد یا سولفور، اسیدهای قوی‌تری به وجود می‌آید.

دلایل ایجاد باران اسیدی

باران اسیدی نتیجه آلودگی هواست. وقتی که هر نوع سوختی سوزانده می‌شود مقدار زیادی مواد شیمیایی مختلف تولید می‌نماید که باعث آلئدگی محیط زیست می شود.. دود حاصل از یک آتش سوزی و یا بخارت بیرون آمده از اگزوز اتومبیل شامل گازهای غیر قابل رویتی هستند که باعث آلودگیهواو تولید باران اسیدی می شود. ایستگاه‌های تولید نیرو، کارخانجات و ماشین‌ها همگی سوخت می‌سوزانند و بنابراین همگی تولید کننده گازهای آلاینده هستند. بعضی از این گاز‌ها (به ویژه اکسیدهای نیتروژن و دی اکسید گوگرد) با قطرات ریز ابر‌ها واکنش ایجاد کرده و تشکیل اسیدهای سولفوریک و نیتریک را می‌دهند.

اسیدهای موجود در باران اسیدی

اسیدهای عمده در باران اسیدی، اسید سولفوریک و اسید نیتریک می‌باشند.

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک یک مایع روغنی بی رنگ می باشد که با آزاد شدن گرما در آب حل می شود و برای فلزات و بافت ها خورنده است. این ترکیب در اثر تماس با چوب و بیشتر مواد آلی باعث خوردگی آنها می شود.اسید سولفوریک یک اسید گوگرد است که از دو گروه اکسو و دو هیدروکسی تشکیل شده و به صورت کووالانسی به یک اتم گوگرد مرکزی پیوسته اند. این اسید یکی از اسیدهای معدنی قوی می باشد.

اسید نیتریک

اسید نیتریک که به نام های تیزاب یا جوهر شوره نیز شناخته می شود یک اسید معدنی بسیار قوی با فرمول شیمیایی HNO۳ است. اسید نیتریک خالص بی رنگ است اما نمونه های قدیمی تر به دلیل تجزیه به اکسیدهای ازت و آب، زرد رنگ هستند.اسید نیتریک در آب محلول است و همچنین یک ماده اکسید کننده قوی است که بسیار خورنده و سمی باشد. این ماده با فلزات ، اکسیدها و هیدروکسیدها واکنش نشان می دهد و نمک های نیترات را تشکیل می دهد.

تاثیرات مضر باران اسیدی

  • باران اسیدی باعث از بین رفتن بناها و آثار تاریخی بخصوص سنگ مرمر، می شود.
  • باران اسیدی میزان حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است مواد سمی را وارد خاک‌ها کند .
  • باران اسیدی موجب نابودی درختان ، کاهش مقاومت آنها بخصوص در برابر سرما می‌شود.
  • باران اسیدی موجب  از بین رفتن ماهی‌ها و حیوانات آبزی می شود.
  • باران اسیدی با نفوذ در خاک باعث آلودگی آبهای زیرزمینی میشود.

راههای کاهش باران اسیدی

آب مورد استفاده کارخانه ها را قبل از بازگرداندن آن به رودخانه ها فیلتر و سم زدایی کنیم.کاهش انتشار گازهای آلاینده توسط صنایع تولید و استفاده از انرژی های تجدید پذیر به جای سوخت های فسیلی.کاهش مصرف انرژی کارخانه ها و شرکت ها. فن آوری های جدید را با هدف بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی های تجدید پذیر ارتقا دهیم.برای جذب هوای آلوده درخت بیشتری بکاریم.مردم را از اهمیت کاهش مصرف انرژی خانگی آگاه سازیم.استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و سایر وسایل نقلیه غیر آلاینده مانند دوچرخه را افزایش دهیم.