نوشته ها

انواع خاموش کننده ها

انواع خاموش کننده ها-شرکت فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک و شیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. موضوع مقاله امروز (انواع خاموش کننده ها)

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

انواع خاموش کننده ها

هنگام مهار آتش لازم است که از خاموش کننده مناسب استفاده شود . زیرا استفاده اشتباه از خاموش کننده ها باعث شعله ورتر شدن آتش و خطرات بیشتری می شود.تقسیم بندی آتش ها شامل 4 دسته ی اصلی و یك دسته ی فرعی است.

  • کلاس A: مواد جامد
  • کلاس B: مایعات قابل اشتعال
  • کلاس C: گازها
  • کلاس D: فلزها
  • کلاس E: الکتریسیته. این کلاس حقیقی نیست اما برای معرفی این گونه آتش ها استفاده می‌شود.

معرفی انواع خاموش كننده ها

خاموش کننده‌های آب

لازم است برای اطفاء حریق ناشی از مواد خشک مانند (چوب، کاغذ، پلاستیک، لاستیک) از حرارت مواد خشک کاسته شود ، یا به عبارتی خنک شوند که این امر معمولاً با تاثیر آب یا محلولهای آبی انجام می شود .

خاموش کننده های محتوی کف

کف های مورد استفاده در اطفاء حریق در هنگام پاشیده شدن توسط سر لوله کف ساز با هوا و آب مخلوط شده و حباب ایجاد می نماید . و می تواند روی حریق را پوشانده و مانع رسیدن اکسیژن و صعود گازهای ناشی از حریق گردد.

خاموش کننده های پودری

خاموش کننده های پودری در مورد حریق های از نوع مایعات قابل اشتعال استفاده می شود .پودر این خاموش کننده ها ، سمی شناخته نشده ، ولی چون شیمیایی می باشد ، باعث التهاب مجاری تنفس برای مدت طولانی و همچنین در محیط های بسته قدرت بینائی را کاهش می دهد.

خاموش کننده های گازی

گاز CO2 از هوا سنگین تر و غیرقابل اشتعال است . به همین خاطر در موقع اطفاء به خوبی سطح آتش را پوشانده و جانشین اکسیژن می شود و در نتیجه عمل اطفاء به نحو احسن صورت می پذیرد.

خاموش کننده های هالوژن

به منظور ساخت مواد اطفائی ، از دو هیدرو کربن به نام های متان CH4 و اتان C2H6 به عنوان مواد پایه در نظر گرفته شده است هیدروژن این ترکیب توسط عناصر هالوژنه جایگزین می شود و مواد حاصل قابلیت اشتعال نداشته و حدودا ۴ الی ۵ برابر از هوا سنگین تر هستند و به سرعت روی حریق را پوشانده و مانع رسیدن اکسیژن به حریق می شود .

نکته:

کپسول های آتش نشانی بر اساس شیوه تحت فشار قرار گرفتن ماده ی خاموش كننده به گروه های زیر تقسیم می‌شوند:

Gas Cartridge:

یك گاز تحت فشار یا مایع شده در كارتریج عامل خروج ماده ی خاموش كننده از درون سیلندر خاموش كننده است.

Stored pressure:

عامل خروجی در این نوع خاموش كننده، گازی است كه تحت فشار 10 بار به درون سیلندر خاموش كننده وارد می‌شود. در خاموش كننده CO2 عامل خروجی ماده ی خاموش كننده نیز می‌باشد و تحت فشار 56 بار در سیلندر قرار می‌گیرد.