نوشته ها

انواع حریق و مهار کردن آن

انواع حریق و مهار کردن آن-شرکت فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است.و اما مقاله امروز (انواع حریق و مهار کردن آن).

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

انواع حریق و مهار کردن آن

حریق یا آتش سوزی

آتش سوزی در همه جا هست و محل و زمان مشخص برای بروز این گونه آتش سوزی ها وجود ندارد. آتش سوزی ممکن است در طبقه سی ام یک ساختمان یا زیرزمین یک فروشگاه، در کابین یک هواپیمای مسافربری یا موتور خانه یک کشتی اقیانوس پیما، در یک معدن ذغال سنگ یا قلب یک جنگل وسیع، در دهانه یک چاه نفت یا در برج تفکیک یک پالایشگاه، در یک ساختمان عمومی و یا پانسیون کودکان و غیره رخ دهد.

انواع حریق یا آتش سوزی

دسته بندی حریق به ما کمک می کند که انواع آتش سوزی ها را بر اساس جنس مواد اشتعال زا در آن تقسیم بندی کنیم و بتوانیم اقدامات بعدی برای خاموش کردن آتش را بر این اساس انجام دهیم. طبق استاندارد اروپا آتش سوزی ها به ۵ دسته A,B,C,D و E تقسیم می شوند. در ادامه این دسته بندی ها را به صورت جداگانه برای شما توضیح میدهیم.

گروه A (مواد خشک)

این نوع آتش سوزی به دلیل سوختن مواد معمولی قابل اشتعال مانند جامدات یا ترکیبات طبیعی مانند پلاستیک، چوب، پارچه و کاغذ رخ می دهد. کپسول های آتش نشانی و سایر خاموش کننده هایی که برای اطفاء حریق این آتش ها به کار می روند با یک علامت مثلث و رنگ سبز نشان داده می شود و همچنین اساس کار آنها خنک کردن آتش سوزی می باشد.

گروه B (روغن ها)

این نوع حریق در اثر اشتعال مایعاتی که قابلیت آتش سوزی دارند به وجود می آید. کپسول های آتش نشانی و سایر خاموش کننده هایی که برای اطفاء حریق این نوع آتش مورد استفاده قرار می گیرند دارای یک برچسب مربع قرمز رنگ و علامت B هستند.

گروه C (گازها)

این نوع حریق در اثر اشتعال گاز های دارای قابلیت آتش سوزی به وجود می آید و مهار آتش در چنین شرایطی خفه کردن و بستن مسیر نشت گازهای قابل اشتعال می باشد، همچنین کپسول ها و تجهیزات که برای خاموش سازی این نوع آتش به کار می روند با یک مربع آبی رنگ و علامت c مشخص شده اند.

گروه D (فلزات)

این نوع حریق در اثر سوختن فلزات با خاصیت اکسیداسیون بالا انجام می شود، مانند: پتاسیم، سدیم و منیزیم. کپسول های آتش نشانی و سایر خاموش کننده هایی که برای این نوع آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرند با حرف D و علامت ستاره زرد رنگ مشخص شدند.

گروه E (الکتریکی)

این نوع آتش سوزی در اثر اتصالی های الکتریکی و معمولاً در وسایل الکترونیکی ایجاد می شود .راه خاموش سازی این نوع آتش به این صورت است که شما باید ابتدا جریان برق که باعث بروز حادثه شده است را قطع کنید و سپس با استفاده از گازهای کربن دی اکسید یا هالون یا هالوکربن عملیات اطفاء حریق را انجام دهید. خاموش کننده های مربوط به این دسته با حرف E نشان داده شده اند.

روش های اطفاء حریق آتش

  1. سرد کردن (از بین بردن حرارت)
  2. خفه کردن (از بین بردن اکسیژن)
  3. حذف مواد سوختنی
  4. کنترل واکنش های زنجیره ای

دستگاه ها و وسائل دستی اطفاء حريق در انواع مختلف و اندازه های متفاوت به منظور مبارزه با آتش سوزی های مختلف در مراحل اوليه طراحی و ساخته شده اند، كه از نظر حجم و وزن در حداقل ممكن بوده، و به آسانی قابل حمل و قابل استفاده می باشد. به منظور مبارزه با آتش سوزی های بزرگ تعدادی از اين كپسول های شيميايي در اندازه های بزرگتر يافت می شوند كه به منظور سهولت حمل و نقل روی شاسی های مجهز به چرخ نصب شده اند و به آسانی می توان آنها را از محلی به محل ديگر جا به جا كرد. يا اينكه اين دستگاه ها را با يك وسيله نقليه يدك كرده و به محل منتقل نمود.