نوشته ها

انواع جوشکاری قوسی (AW)

انواع جوشکاری قوسی (AW)-شرکت فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک و شیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. موضوع مقاله امروز (انواع جوشکاری قوسی (AW))

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

لوازم جوش و برش شرکت فراز گاز آراد

انواع جوشکاری قوسی (AW)

در مقاله روش های جوشکاری ذوبی (FW) با انواع این نوع جوشکاری آشنا شدیم یکی از این روش ها جوشکاری قوسی میباشد که این تکنولوژی خود به دسته های دیگری تقسیم میشود که در این مقاله سعی داریم انواع جوشکاری قوسی (AW) به طور گسترده شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

تعریف جوشکاری قوسی (AW)

همانطور که اشاره کردیم مهم ترین و پرکاربرد ترین انواع جوشکاری ذوبی، جوشکاری با قوس الکتریکی است. در جوشکاری قوسی، از قوس الکتریکی اعمال شده میان الکترود و قطعه، برای تولید مذاب و ایجاد اتصال استفاده می شود.برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز فرآیند جوش قوسی از منبع تغذیه های مختلفی می توان استفاده کرد.رایج ترین طبقه بندی آن ها منابع تغذیه جریان ثابت و منابع تغذیه ولتاژ ثابت می باشند . در جوشکاری قوسی، ولتاژ رابطه مستقیمی با طول قوس دارد و جریان با مقدار گرمای ورودی مرتبط است . فرآیندهای جوشکاری قوس الکتریکی می‌توانند دستی، نیمه اتوماتیک و یا اتوماتیک کامل باشند.

روش های جوشکاری قوسی (AW)

1) جوشکاری قوسی با الکترود روکش‌دار (SMAW)

پر استفاده ترین جوشکاری در ایران و خیلی از کشورهای دیگر جوشکاری با الکترود دستی روکش دار (Shielded Metal Arc Welding) است جوشکاری الکترود دستی فرآیندی است که در آن از الکترود فلزی روکش دار برای انتقال جریان استفاده می شود جریان باعث ایجاد قوس در فاصله بین نوک الکترود و قطعه کار می گردد مقاومت الکتریکی حرارت کافی برای ذوب فلز پایه و الکترود ایجاد می‌کند.گاز و سرباره ناشی از سوختن یا بخار شدن ترکیبات پوشش الکترود است. با دور شدن قوس مخلوط الکترود و فلز پایه مذاب منجمد شده و یکپارچه می شود.

2) جوشکاری قوسی زیرپودری (SAW)

جوشکاری زیرپودری (Submerged Arc Welding) یکی از انواع جوشکاری قوسی است . در این نوع جوشکاری قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه کار در شرایطی برقرار می شود که نوک الکترود درون توده ای از مواد پودری قرار دارد. در این حالت پودر ذوب شده، خاصیت رسانایی پیدا کرده، جریان قوس الکتریکی از درون آن رد شده و به قطعه کار می رسد.قوس الکتریکی در این روش تحت محافظت یک نوع توده پودری یا flux ایجاد می شود.از جوشكاري SAW بیشتر برای خط جوش های طولانی در لوله ها و ساخت مخازن استفاده می شود.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

3) جوشکاری قوسی تو پودری (FCAW)

جوشکاری قوس الکتریکی (Flux Cored Arc Welding) یا جوشکاری توپودری یکی از انواع جوشکاری مدرن است که در آن قوس الکتریکی بین قطعه و سیم جوش تو خالی که حاوی پودر است ایجاد می شود.به عنوان یک جایگزین برای جوشکاری قوسی زیر پودری در نظر گرفته می شود. در این حالت به جای استفاده از پودر، الکترود دارای یک پوشش بوده که کار پودر را انجام می دهد. در برخی موارد نیز از گاز های حفاظتی به صورت جداگانه برای حفاظت از چشمه جوش استفاده می گردد.اما این جوشکاری نیاز به تجهیزات گران و پیچیده تری دارد.

4) جوشکاری قوسی کربنی (CAW)

جوشکاری قوسی کربنی (carbon arc welding) یا جوشكاري CAW یکی از قدیمی ترین روش های جوشکاری است در این جوشکاری از یک الکترود کربنی (گرافیتی) مصرف نشدنی در کنار میله پر کننده برای ایجاد قوس الکتریکی استفاده می شود. هزینه کم تجهیزات در فرآیند جوشکاری و عدم نیاز به مهارت بالای جوشکار از مزایای این جوشکاری به شمار می رود اما امروزه زیاد کاربرد ندارد. و جوشکاری قوسی دو کربنی (TCAW) به عنوان جایگزین آن است.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

5) جوشکاری قوسی پلاسما (PAW)

جوشکاری پلاسما (Plasma arc welding) شبیه به جوشکاری TIG قوس الکتریکی بین الکترود تنگستنی و فلزات ایجاد می شود.با این تفاوت که الکترود فاصله بیشتری با قطعه کار داشته و قوس الکتریکی عمدتا بین الکترود و نازل خروجی تشکیل می شود. در این حالت حرارت بالای جریان قوس الکتریکی باعث یونیزه شده گاز های ورودی و تشکیل یک جریان پلاسما از میان گاز ها می شود سپس جریان پلاسما همراه با گاز های حفاظتی از نازل خارج شده و به قطعه کار برخورد می کند. اگر در جوشکاری با الکترود تنگستنی (TIGیا GTAW) از گاز یونیزه شده که پلاسما نامیده می شود، استفاده شود، در این صورت روش جوشکاری GTAW به PAW تبدیل خواهد شد.

6) جوشکاری قوسی با الکترود تنگستنی و حفاظت گاز خنثی

(GTAW/TIG)

جوشکاری (Gas Tungsten Arc Welding) که با نام جوشکاری TIG، جوشکاری تنگستن و جوشکاری آرگون نیز آن را می شناسند،نوعی فرآیند جوشکاری است که طی آن قوس الکتریکی از یک الکترود تنگستنی مصرف نشدنی به سمت قطعه کاری تشکیل می شود. فرآیند اتصال به صورت آهسته انجام می‌شود، .با این روش می‌توان دقیق ترین جوشکاری ها را انجام داد که بیشترین کاربرد آن در صنایع هوا و فضا می‌باشد علاوه بر این موارد از گاز های حفاظتی آرگون یا هلیوم برای حفاظت از جوش در مقابل گاز های هوای آزاد و همچنین از میله پر کننده برای تقویت فلز جوش استفاده می شود.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

7) جوشکاری قوسی با الکترود فلزی تحت پوشش گاز محافظ

(GMAW / MIG – MAG)

در جوشکاری قوس فلزی تحت پوشش گاز (Gas Metal Arc Welding) از الکترود بدون پوشش استفاده می شود و برای محافظت از حوضچه مذاب و فلز جوش از یک گاز بی اثر یا فعال استفاده می شود.اگر گاز استفاده شده بی اثر باشد، به آن جوشکاری میگ MIG و اگر از گاز محافظ فعال استفاده شود، به آن جوشکاری مگ (MAG) گفته می شود در جوشکاری میگ که بیشتر برای آلومینیوم و فلزات غیر متخلخل مناسب است؛ از ترکیب گاز آرگون و هلیوم برای گاز محافظ استفاده می شود. در جوشکاری مگ که عمدتا برای فولاد کاربرد دارد؛ از ترکیب آرگون، کربن دی اکسید و اکسیژن برای حفاظت از فلز جوش در مقابل گاز های هوای آزاد استفاده می شود. متداول ترین نوع جوشکاری مگ را می توان جوشکاری co2 دانست.