نوشته ها

استاندارد رنگ سيلندر گازهای طبی

استاندارد رنگ سيلندر گازهای طبی-شرکت فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است.مقاله امروز (استاندارد رنگ سيلندر گازهای طبی)

فروش کپسول های گاز شرکت فراز گاز آراد صفاهان

استاندارد رنگ سيلندر گازهای طبی

رنگ سيلندرهاي گاز يکي از موارد بسيار مهم در شناخت راحت تر گاز داخل سيلندر و يا جلوگیری از خطرات احتمالي آن دارد.رنگ سيلندرهاي بسته به كاربري صنعتي، آزمايشگاهي و يا طبي متفاوت مي باشند. در ايران دو استاندارد 304 ISIRI و 712 ISIRI به موضوع رنگ سيلندرها پرداخته. طبق استانداردهاي بين المللي رنگ هرسيلندر با توجه به گاز داخل آن انتخاب مي شود. نوع رنگ كاربردي از لحاظ مقاومت و يکنواختي بسيار مهم است.

نوع رنگ كاربردی

نوع رنگ كاربردي از لحاظ مقاومت و يکنواختي بسيار مهم است.رنگ بايد داراي ثبات و مقاومت كافي براي اين منظور باشد و بهتر است از رنگ هاي كوره اي استفاده شود.در این شیوه، سیلندرها با رنگ مناسب رنگ آمیزی شده و داخل کوره هایی با دمای بالا قرار می گیرند تا به اصطلاح رنگ پخته شده و استحکام بیشتری پیدا کند. اين رنگها نبايد زياد سخت و شکننده باشد كه با كوچك ترين ضربه اي بپرد و يا سائيده شود.

نصب لیبل اطلاعات گاز

با توجه به اهمیت زیاد رعایت استانداردهای ذکر شده در رابطه با رنگ سیلندر، باید حتما لیبل اطلاعات گاز نیز روی سیلندر نصب شود تا کاربران به راحتی بتوانند از محتویات داخل سیلندر آگاه شوند. این برچسب حتما باید از مقاومت بالا برخوردار باشد تا در برابر شرایط محیطی مختلف به راحتی از بین نرود.اطلاعاتی نظیر نام کاربر و تاریخ استفاده از سیلندر، نام شرکت، آدرس شرکت سازنده، ریسک و عبارات مربوط به ایمنی محصول، علائم خطر، تعداد ویرایش های انجام شده روی شناسایی برچسب، شماره کمیسیون اروپایی، نام محصول، شماره شناسایی و … باشد.

گازهای طبی چیست ؟

می توان گفت گازهایی که طبق استانداردهای پزشکی برای بیهوشی و درمان بیماران و یا تشخیص بیماری ها، مورد استفاده قرار می گیرند، گازهای طبی نام دارند مانند:

  • گازهای اکسیژنO2،
  • دی اکسید کربن CO2،
  • نیترو اکساید N20
  • هوای فشرده(Compressed Air)،
  • سیستم های خلاء

رنگ سيلندر گازهای طبی

عموماً استاندارد در حوزه طبي بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد.  کوچکترین خطا در استفاده از گازهای طبی می تواند باعث به خطر افتادن سلامتی و جان افراد شود. به همین علت به هیچ عنوان نباید برای سایر گازها نظیر گازهای صنعتی، آزمایشگاهی و … به کار برده شود. رنگ آميزي سيلندرهاي گاز طبي در ايران بر اساس جدولشماره 1 استاندارد ملي ايران به شماره 304 ISIRI به شرح ذيل انجام ميگيرد .در مورد سيلندرهاي مخلوط ، رنگها بايد بشکل نوارهاي موازي به عرض 5 cm بصورت مورب يا عمود بر سطح
افقي سيلندر باشند.

گازهای طبی

فرمولرنگ

اکسیژن

O2

سفید

دی اکسید کربن

CO2

خاکستری

نیترو اکساید

N2O

آبی

 هوای فشرده

(اکسیژن+هلیم)

O2+He

سفید وقهوه ای