نوشته ها

گاز طبیعی چیست؟

گاز طبیعی - فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده و پخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد. همچنین اقداماتی نظیر تست سیلندرهای گاز، آزمون های دوره ای، آنالیز گازهای خالص و ترکیبی و … در لیست خدمات این مجموعه جای گرفته است. و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. و اما مقاله امروز (گاز طبیعی چیست؟).

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

گاز طبیعی چیست؟

گاز طبیعی یک نوع سوخت‌ فسیلی محسوب می‌شود که حاوی ترکیبات گازهای مختلف است. گاز طبیعی بی‌ رنگ و بی ‌بو است، به همین دلیل از گازهایی مانند مرکاپتان (که بویی شبیه به گوگرد یا تخم مرغ فاسد می‌دهد) برای بودار کردن آن به منایع گاز طبیعی اضافه می‌شود تا در صورت نشت به راحتی قابل تشخیص باشد. گاز طبیعی جزو منابع تجدید ناپذیر به شمار می‌آید به این معنی که به مرور زمان با مصرف مداوم تمام می شوند. همچنین مهمترین منبع تولید انرژی در جهان است، آشنایی بشر با گاز قدمتی بلند دارد.

مواد تشکیل دهنده گاز طبیعی

گاز طبیعی، مخلوطی از هیدروکربن‌های گازی است که از متان و آلکان‌ ها تشکیل شده‌است. مقادیر کمی از سایر گازها مانند دی‌اکسید کربن، نیتروژن، سولفید هیدروژن و هلیوم نیز معمولاً در آن وجود دارد.. فرمول شیمیایی این گاز CH4 است بدین معنا که هر ملکول متان از 1 اتم کربن و چهار اتم هیدروژن تشکیل شده است. معمولاً در آن هیدروکربن‌های سنگین‌تر و همولوگ‌های متان مانند اتان ( C2H6 )، پروپین ( C3H8 )، بوتان ( C4H10 ) و بعضی افزودنی‌های غیر کربنی نیز دیده می‌شود. گاز طبیعی به شکل یک میدان گازی در ساختار بعضی سنگ‌ها، بستر گازی بر روی لایه نفت سنگین، تجزیه شده یا در حالت متبلور یافت می‌شود.

منابع گاز طبیعی چیست؟

منابع گاز طبیعی از دو طریق خشکی یا اعماق اقیانوس‌ها دریافت می‌شود. وقتی مواد آلی در شرایط بی‌هوازی در لایه های ضخیم زمین و کف اقیانوس‌ها در زیر ماسه‌ها، سیلت و سنگ مدفون شده‌اند.تجزیه می‌شوند و طی میلیون‌ها سال در زیر زمین تحت فشار و گرمای شدید قرار می‌گیرند، گاز طبیعی تشکیل می‌شود. و در عمق سه تا چهار هزار متری و با فشار حدود چند صد اتمسفر ذخیره می شوند. و از سه نوع چاه استخراج مي‌شود چاههاي نفت، چاههاي گاز، چاه‌هاي متراكم.

کاربرد گاز طبیعی:

گاز طبیعی 25% از منبع برق را تشکیل می دهد و بخشی از آن در راستای تولید گرمایش در سیستم‌های حرارتی و نیروگاه های ترکیبی به صورت ماده خام استفاده می‌شود . همچنین گاز طبیعی یکی از منابع مهم در صنعت حمل و نقل به شمار می‌رود. همچنین به عنوان یک ماده اولیه شیمیایی در ساخت پلاستیک و سایر مواد شیمیایی آلی مهم تجاری کاربرد داشته.گاز طبیعی که در یک محیط مسکونی توزیع می‌شود می‌تواند دمایی بیش از ۱۱۰۰ درجه سلسیوس ایجاد کند که آن را به یک سوخت خانگی قدرتمند برای پخت و پز و گرمایش تبدیل می‌کند.در بسیاری از کشورهای توسعه یافته گاز از طریق لوله‌کشی به خانه‌ها عرضه می‌شود، که از آن برای اهداف بسیاری از جمله روشن کردن اجاق گاز و فر، گرمایش یا سرمایش و گرمایش مرکزی استفاده می‌شود.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

معایب مصرف گاز طبیعی:

  • گاز طبیعی تجدید ناپذیر است.
  • استخراج گاز طبیعی بسیار هزینه بر و زمان بر می باشد.
  • گاز طبیعی عمدتا از متان تشکیل شده است بنابراین گاز سمی به شمار می‌آید.
  • انفجار گاز طبیعی خطرات جبران ناپذیری را در تاریخ به جا گذاشته است.
  • اگر گاز طبیعی در شرایط نامناسب سوزانده شود، محیط زیست را آلوده می‌کند.