نوشته ها

کاربرد گازها در صنعت فولاد

کاربرد گازها در صنعت فولاد - فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد. و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. و اما مقاله امروز ما (کاربرد گازها در صنعت فولاد).

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

کاربرد گازها در صنعت فولاد

استفاده از برخی گازها، برای تولید فولاد باکیفیت، امری مهم و ضروری است. گازهای صنعتی بسته به خواص گاز در طیف وسیعی از سیلندرهای مختلف عرضه می شوند. علاوه بر دخالت گاز ها در ساخت فولاد برخی از گازهای خاص و مخلوط های گاز در آزمایشگاه های کارخانه فولاد برای کار تجزیه و تحلیل ابزار استفاده می شود.گازهای صنعتی که معمولاً در صنایع فولاد استفاده می شوند عبارتند از: اکسیژن، نیتروژن، کربن و آرگون که هر کدام کاربردهای گوناگونی برای تولید فولاد دارند. امروزه با وجود پیشرفت صنعت، این نیاز در کارخانه های فولادسازی نیز بیشتر شده است.

صنعت فولاد

صنعت فولاد یکی از صنایع مادر است و صنایعی نظیر ساختمان‌ و انبوه‌سازی، خودروسازی، تولید قطعات، لوازم خانگی و … از فولاد به عنوان مواد اولیه خود استفاده می‌کنند. مصرف فولاد در هر کشوری تابع توسعه‌یافتگی آن کشور و توسعه‌یافتگی بیانگر سطح درآمد آن است به‌همین دلیل از شاخص مصرف سرانه فولاد به‌عنوان شاخص توسعه استفاده می‌شود.

فولاد

فولاد پس از نفت خام دومین ماده پر مصرف در کشورهای مختلف جهان بوده و کاربردهای بی‌شمار آن در صنایع مختلف غیرقابل انکار است. و به انواع بی شماری از آلیاژهایی گفته می شود که عنصر اصلی آن ها را آهن تشکیل می دهد. کربن نیز به عنوان مهمترین ماده آلیاژی فولاد محسوب می گردد. فولاد عبارت است از آلیاژ آهن و کربن که در انواع مختلف فولاد مواد آلیاژی دیگری نیز نظیر نیکل، کروم و غیره به مقدار متفاوت یافت می شود.

اکسیژن در صنعت فولاد

اکسیژن کاربردهای مهمی در صنعت فولاد مانند گرمایش و ذوب فلزات دارد. این گاز یک گاز محبوب در فولادسازی است که بخشی از آن به دلیل استفاده مداوم کوره از گاز اکسیژن پایه می باشد. این گاز کاربردهای متداولی در صنعت دارد. از آن در جهت واکنش پذیری و غنی سازی هوا و افزایش درجه حرارت احتراق در کوره های بلند و کوره های گرمکن و همچنین جایگزینی با سایر مواد قابل احتراق استفاده می شود.

کربن در صنعت فولاد

گفتنی است که بزرگترین مصرف کننده گاز CO2 صنعت فولاد می باشد که در طی فرآیند ساخت فولاد، کربن ناخواسته با اکسیژن ترکیب می‌شود و اکسیدهای کربن را تشکیل می دهد که به صورت گاز خارج می شوند. که از آن در جهت واکنش پذیری و غنی سازی هوا و افزایش درجه حرارت احتراق در کوره های بلند و کوره های گرمکن و همچنین جایگزینی با سایر مواد قابل احتراق استفاده می شود.در ضمن از این گاز برای افزایش بهره وری در کوره های قوس الکتریکی و دستگاه های تنفسی نیز استفاده می شود.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

آرگون در صنعت فولاد

گاز آرگون به دلیل بی حرکتی خود ارزشمند است. این ماده برای محافظت از مواد بالقوه واکنشی در برابر تماس با اکسیژن استفاده می شود. آرگون کاربردهای محافظتی زیادی خصوصاً در مورد فلزات حساس به نیتریداسیون درصورتی که با اتمسفر مبتنی بر نیتروژن تصفیه شوند دارد.در صنعت فولاد از این گاز برای هم زدن پایین حمام در فرآیند دمیدن ترکیبی که مخلوط را افزایش می دهد و زمان گرما را کاهش می دهد و به تسهیل مراحل تصفیه و بازیابی آلیاژ در فرآیند AOD کمک کند کاربرد دارد.

نیتروژن در صنعت فولاد

نیتروژن هم مانند آرگون به دلیل بی تحرک بودن آن ارزشمند است.و از جمله مواردی که نیتروژن کاربرد دارد صنعت فولاد است. که از آن برای محافظت از مواد غیر فعال بالقوه از تماس با اکسیژن بطور گسترده در یک کارخانه فولاد استفاده می‌شود. اما اغلب کاربردها از نیتروژن بعد از تبخیر شدن به شکل گازی است. نیتروژن بر خواص فولاد تاثیر گذار است هر چند این تاثیر می تواند مفید یا مضر باشد. اثر گاز نیتروژن در فولاد تحت تاثیر عناصر آلیاژی دیگر و همچنین شکل و مقدار نیتروژن قرار دارد.