نوشته ها

هلیوم را در کجا بیابیم؟

هلیوم را در کجا بیابیم ؟ فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. و اما مقاله امروز ما (هلیوم را در کجا بیابیم؟).

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

هلیوم را در کجا بیابیم؟

گاز هلیوم حدود 23 درصد جرم کیهان را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین از نظر فراوانی پس از گاز هیدروژن، در رتبه دوم قرار می‌گیرد. بیشترین مقدار این گاز در ستارگان متمرکز شده است؛ و بخش دیگری از حجم آن به عنوان جزئی از جو زمین  در نظر گرفته می‌شود. هوای معمولی حاوی حدود 5 قسمت در میلیون و پوسته زمین تنها حاوی حدود 8 قسمت در میلیارد از گاز هلیوم است. که ایالت متحده امریکا بیشترین میزان هیلیوم را که 78 درصد است را تولید می کند. مابقی هلیوم برداشته شده در زمین در افریقای شمالی، خاورمیانه و روسیه برداشت می شود.

کشف هلیوم

هلیوم تا سال 1868 کشف نشده بود. تا این که یک اخترشناس فرانسوی خط زردی را در طیف خورشیدی مشاهده کرد که با خطوط سدیم مطابقت نداشت و متوجه شد که عنصر جدیدی را کشف کرده است که در زمین ناشناخته بوده و هنوز کشف نشده است.این عنصر توسط اختر شناس دیگری نیز مورد مشاهده قرار گرفت و برای نام گذاری آن از کلمه یونانی خورشید یعنی هلیوس استفاده کرد. بعد تر این نوار های زرد رنگ در طیف دریافت شده از ستارگان دیگر نیز دیده شدند.

کشف هلیوم در زمین

این عنصر اولین بار در خورشید شناسایی شد و بعد در سال 1882در زمین کشف شد. یک شیمیدان ، رمزی نمونه‌ای از ماده معدنی حاوی اورانیوم را به دست آورد و پس از بررسی گاز تولید شده از حرارت دادن سنگ معدن نروژی ، نوار های زرد مربوط به هلیوم دیده شد و وجود این عنصر در زمین اثبات گردید.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

نظریه های متفاوت درباره هلیوم

کشف گاز هلیوم در مواد رادیواکتیو تا سال 1898 و تا پس از کشف رادیوم قابل درک کامل نبود. پس از آن مشخص شد که هلیوم محصول پایدار فروپاشی عناصر رادیواکتیو است. این مساله برخی از دانشمندان را متوجه این امر ساخت که ممکن است منشأ هلیوم در زمین واکنش های رادیواکتیو باشد. برخی دیگر از دانشمندان نیز بر این باور بودند که هلیوم موجود در زمین بقایایی از هلیوم اولیه هنگام تشکیل زمین است. اما چند سال بعد در پاسخ به سواله هلیوم را در کجا بیابیم؟ مشخص شد که هلیوم در پوسته ی زمین و در اتمسفر  و به مقدار کم سنگ ها، گاز های طبیعی نیز وجود دارد.