نوشته ها

نقش اکسیژن در صنایع مختلف

نقش اکسیژن در صنایع مختلف - فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک و شیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. موضوع مقاله امروز (نقش اکسیژن در صنایع مختلف)

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

نقش اکسیژن در صنایع مختلف

اکسیژن از جمله گازهایی می باشد که از ابتدا به صورت گسترده در صنعت نقش مهم و چشم گیری داشته است. و با پیشرفت در صنایع نقش آن نه تنها کمرنگ نشد بلکه بر استفاده از آن و کارایی هایش افزود. در این مقاله ما با گاز اکسیژن و کاربرد آن در صنایع پتروشیمی، حمل و نقل، ورزش، فولاد، جوش، هوایی و دریایی آشنا می شویم.

گاز اکسیژن

اکسیژن یکی از عناصر شیمیایی در جدول تناوبی است. یعنی یک عنصر زیستی بوده که همه جا چه در زمین و چه در کل جهان هستی یافت می‌شود. مولکول اکسیژن در حالت گازی، بی‌رنگ، بی‌بو و دارای فرمول O۲ است. گرچه اکسیژن فراوان‌ترین گاز در جو ما نیست اما مهم ترین است. زیرا موجب تولید انرژی در فرایند سوختن، تنفس یاخته‌ای هوازی است.

اکسیژن در صنعت پتروشیمی

اکسیژن با بهبود عملکرد فرایندهای پتروشیمی برای تخریب ترکیبات هیدروکربن به این صورت که باعث جدایی آنها می شود کاربرد دارد. همچنین برای ایجاد احتراق، تولید گاز سنتز، استیلن، پروپیلن و اتیلن استفاده می شود.

اکسیژن در صنعت حمل و نقل

برش لیزر و برش اکسیژن از جمله کاربرد های اولیه گاز اکسیژن می باشد. این گاز برای روکش کردن قطعات، تولید انرژی در مواردی که به منبع تغذیه خود متصل نیستند، مانند ژنراتورها و وسایل نقلیه  نیز استفاده می شود.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

اکسیژن در ورزش

مخازن اکسیژن توسط کوهنوردان، غواصان و چتربازان در ارتفاعات بالا و در آب با عمق های متفاوت برای مقابله با کاهش فشار O2 کاربرد حیاتی دارد. همچنین کارخانه ها در ساخت وسایل ورزشی مسلزم استفاده از این گاز می باشند.

اکسیژن در صنعت فولاد

اکسیژن در ساخت فولاد کاربردی اساسی دارد که از جمله کاربردهای آن را می توانیم تبدیل شدن آهن مایع در کوره‌های بلند، ایجاد واکنش کربن با گاز دی‌اکسیدکربن، فرایندهای جوش، برش و تولید فولاد، کاهش هزینه برق و کاهش زمان ذوب گیری در نتیجه ی افزایش دمای مذاب بدانیم.

اکسیژن در صنعت جوش

اکسیژن که غیر قابل اشتعال است ، به عنوان یک تکیه گاه برای احتراق استفاده می شود. و در ترکیب با هیدروژن به عنوان سوخت مشعل ها برای جوشکاری، لحیم کاری و شیشه گری کاربرد دارد.

اکسیژن در صنعت هوایی و دریایی

همانطور که می دانید از سیلندر اکسیژن برای کمک به تنفس غواصان و فضانوردان استفاده می‌شود. بدون این گاز بسیاری از پیشرفت های به وجود آمده در صنایع دریایی، هوایی و فضایی ممکن نبود. و از دیگر کاربردهای دیگر این گاز در صنعت هوایی و دریایی سامانه پشتیبان حیات در هواپیما و ماسک های اکسیژن، زیردریایی‌ها، پروازهای فضایی و غواصی استفاده می‌شود.