نوشته ها

معرفی جوشکاری پلاسما

معرفی جوشکاری پلاسما-شرکت فراز گازآراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک و شیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. موضوع مقاله امروز (معرفی جوشکاری پلاسما)

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

لوازم جوش و برش شرکت فراز گاز آراد

معرفی جوشکاری پلاسما

در مقاله انواع جوشکاری قوسی (AW) با انواع این نوع جوشکاری آشنا شدیم یکی از این روش ها جوشکاری پلاسما میباشد که این تکنولوژی خود به دسته های دگیری تقسیم میشود که در این مقاله سعی داریم به معرفی جوشکاری پلاسما بپردازیم پس با ما همراه باشید.

پلاسما چیست؟

پلاسما یک گاز یونیزه شده است و تعداد ذرات باردار مثبت و منفی آن تقریبا یکسان است. از آنجایی که خصوصیات پلاسماها به طرز قابل توجهی از گازهای خنثی متفاوت است، به آن‌ها حالت چهارم ماده می‌گویند.در واقع اگر جامد را گرم کنیم تا به مایع تبدیل شود و اگر دوباره گرم کنیم تا به گاز تبدیل شود و اگر به گاز نیز گرما دهیم، آن گاه ماده به پلاسما تبدیل می ‌شود.

تعریف جوشکاری پلاسما

جوشکاری پلاسما (Plasma arc welding) شبیه به جوشکاری TIG قوس الکتریکی بین الکترود تنگستنی و فلزات ایجاد می شود.با این تفاوت که الکترود فاصله بیشتری با قطعه کار داشته و قوس الکتریکی عمدتا بین الکترود و نازل خروجی تشکیل می شود. در این حالت حرارت بالای جریان قوس الکتریکی باعث یونیزه شده گاز های ورودی و تشکیل یک جریان پلاسما از میان گاز ها می شود سپس جریان پلاسما همراه با گاز های حفاظتی از نازل خارج شده و به قطعه کار برخورد می کند. اگر در جوشکاری با الکترود تنگستنی (TIGیا GTAW) از گاز یونیزه شده که پلاسما نامیده می شود، استفاده شود، در این صورت روش جوشکاری GTAW به PAW تبدیل خواهد شد.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

روش های جوشکاری پلاسما از نظر شدت جریان

  • میکروپلاسما (Micro plasma) (0.1 تا 15 آمپر)
  • جریان متوسط (Medium current) (15 تا 200 آمپر)
  • پلاسمای کی هول (Keyhole plasma) (بالای 100 آمپر)

نحوه انجام جوشکاری پلاسما

جوش پلاسما فقط مخصوص مواد رسانای جريان الكتريسيته است. هنگامی که دستگاه روشن می‌شود، برق وارد الکترود شده، جریان قوس الکتریکی ایجاد شده بین الکترود و قطعه کاری و همینطور الکترود و نازل خروجی موجب یونیزه شدن گاز آرگون اطراف الکترود و شکل گیری یون‌های مثبت و منفی شده و یک جریان پلاسما تشکیل می‌شود. همزمان گازهای حفاظتی (ترکیب آرگون و هیدروژن) برای حفاظت از چشمه جوش تزریق شده و از آب برای خنک کاری نواحی درون سرپیک استفاده می‌گردد.

روش های جوشکاری پلاسما از نظر نوع قوس

  1. جوشکاری قوس پلاسمای مستقل (Non-Transferred arc process)
  2. فرایند قوس پلاسمای انتقالی (Transferred Arc Process)

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

مزیت‌های جوشکاری پلاسما

مزیت‌های جوشکاری پلاسما نسبت به جوشکاری تنگستن مربوط به تمرکز انرژی بیشتر جوشکاری پلاسمایی است. به دلیل دمای بیش‌‌تر، سرعت بالای جت (خط باریک) پلاسما، گرمای بیشتری روی قطعه کار منتقل می‌شود. مزیت دیگر روش پلاسمایی در رابطه با مستقیم و پایدار بودن پلاسما بوده که به نسبت قوس الکتریکی جوشکاری تنگستنی دچار انحراف و زبانه کشیدن لحظه به لحظه نمی‌شود و دقت کار را بالا می‌برد.