نوشته ها

مایع کرایوژنیک در صنایع غذایی

مایع کرایوژنیک در صنایع غذایی - فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک و شیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. موضوع مقاله امروز (مایع کرایوژنیک در صنایع غذایی)

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

کرایوژنیک چیست؟

همانطور که می دانید کرایوژنیک یکی از شاخه‌های علم فیزیک است که شرایط تولید در دمای فوق سرد را شامل می‌شود. در این گونه شرایط، تجهیزات که مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌بایست قابلیت کار در مای بسیار پایین را داشته باشد. از پرکاربردترین تجهیزات مخزن کرایوژنیک می باشد و به فردی که خواص مواد را در محدوده دماهای کرایوژنیک مطالعه می‌کند کرایوژنیسیست می گویند.

مخزن کرایوژنیک چیست؟

مخزن کرایوژنیک، محصولیست برای حمل و نقل مایعات کرایوژنیک .یعنی گازهای که در دمای خیلی پایین به مایع تبدیل می شوند. مایعات کرایوژنیک مانند اکسیژن مایع (LOX) ، آرگون مایع (LAR) و نیتروژن مایع (LIN) به طور معمول به صورت مایعات منتقل و ذخیره می شوند،مخزن کرایوژنیک یک محفظه ی بسته ای است که هیچ برون رفت و نشت به بیرون ندارد دمای داخل مخزن داخلی بسیار سرد( ۱۹۶-) می باشد و دمای خارج مخزن یعنی دمای محیط (۵۰+)است و این مخزن با کمترین تبادل حرارتی از این مایع نگهداری می نماید.

مایع کرایوژنیک در صنایع غذایی

کاربرد این مایع اسپری کردن یا تزریق مایع کرایوژنیک بر روی محصول در میکسر در حین مخلوط شدن است که یکی از کارآمدترین و ایمن ترین روش های خنک کننده می باشد. به این صورت می باشد که هوا از ابتدا برای حذف آلاینده ها تصفیه شده و وارد کمپرسور می شود. سپس تا دمای بسیار پایین سرد می شود تا اکسیژن ،نیتروژن و آرگون به فرم مقطر در آیند.هم نیتروژن مایع و هم دی اکسید کربن مایع می توانند به محصولات چه از بالا یا پایین برای منجمد شدن اسپری شوند. هر دو روش در صنعت استفاده می گردد و می تواند روی تجهیزات موجود نصب شوند. معمولا این مایع کرایوژنیک به نوعی میکسر تزریق می شوند.

مایع کرایوژنیک و تسریع سرعت انجماد

همانطور که می دانید برای حفظ دمای محصول از تزریق مایع کرایوژنیک استفاده می کنیم. با مخلوط شدن غذا، اصطکاک بین محصول و تیغه ها ایجاد تا گرما تولید شود. شما باید دما را زیر ۴ درجه سانتیگراد حفظ کنید تا رشد باکتریایی نداشته باشید. برای مثال، وقتی شیر از حیوان دوشیده می شود دمای اتاق بالاتر می گردد. هر چه برای رسیدن به دمای ۴ درجه سانتیگراد بیشتر طول بکشد، ماندگاری آن کوتاه تر خواهد بود. برای همین، شیر را درون یک مخلوط کن قرار داده و نیتروژن مایع را در دمای ۱۹۶- درجه سانتیگراد از طریق یک انژکتور کریو تزریق می کنند. به آنها نیتروژن مایع می رسد که به سرعت شیر را خنک می کند. درصورتیکه، چیلرهای مکانیکی فقط می توانند با مبرد آمونیاکی به دمای ۳۵- درجه سانتی گراد برسند.همچنین گازها با غذا تماس مستقیم دارند. اگر از چیلر آمونیاک در مخلوط کن استفاده می شود، ممکن است کاربران بتوانند دیواره های مخلوط کن را خنک کنند اما در صورت تزریق نیتروژن مایع از مخازن کرایوژنیک به خود میکسر، انتقال مستقیم حرارت وجود ندارد. نیتروژن مایع درانتقال حرارت بسیار کارآمدتر است. پس سرعت یک عامل مهم است.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

کاربرد های کرایوژنیک

  • ثابت‌کردن خطوط لوله
  • عملیات حرارتی فلزات
  • برای فریز کردن مواد غذایی
  • کاهش خطر مواد جامد قابل انفجار با فریز کردنشان
  • فریز زمین جهت حفاری در زمین‌های با خاک خیس و سست
  • تحت فشار قرار دادن بطری‌های پلاستیکی یا قوطی‌های آلومینیومی نوشیدنی
  •  خنک‌سازی cold traps در سیستمهای خلاء و کاربردهای دیگر در شاخه‌های زیستی، فضایی و … که اهمیت تکنولوژی کرایوژنیک را می رساند.