نوشته ها

تفاوت دی اکسید کربن با مونوکسید کربن

تفاوت دی اکسید کربن با مونوکسید کربن - فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک و شیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. موضوع مقاله امروز (تفاوت دی اکسید کربن با مونوکسید کربن)

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

تفاوت دی اکسید کربن با مونوکسید کربن

در این مقاله ما قصد داریم به تفاوت دو گاز دی اکسید و مونوکسید کربن بپردازیم از این رو ابتدا باید با چیستی این دو گاز آشنا بشویم. این دو گاز علاوه بر شباهت های اسمی و ساختاری دارای تفاوت هایی نیز می باشند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

گاز دی اکسید کربن

دی‌اکسید کربن یا گاز کربنیک با فرمول شیمیایی CO۲ که از ترکیب کربُن با اکسیژن به دست می‌آید ، گازی است بی‌رنگ، بی‌بو، دارای طعمی مایل به اسید. و بر اثر سوختن زغال و مواد آلی در مجاورت اکسیژن، تخمیر مایعات، تنفس جانوران و گیاهان و غیره به دست می‌آید.

گاز مونوکسیدکربن

مونوکسیدکربن با فرمول شیمیایی CO نام یک گاز بی‌بو، بی‌رنگ و بی‌طعم است که از یک اتم کربن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است که با پیوند سه گانه به هم متصل شده اند. و از سوختن ناقص مواد دارای کربن حاصل می شود. به این صورت که زمانی که اکسیژن کافی در محیط وجود نداشته باشد و سوختن کامل انجام نشود به جای کربن دی اکسید، کربن مونو اکسید خواهیم داشت.

شباهت های مونوکسید و دی اکسید کربن

  1. هم CO2 و هم CO بی‌بو، بی‌رنگ هستند.
  2. افزایش سطح هر دو گاز می تواند باعث مشکلات جسمانی و حتی مرگ شود.

تفاوت های مونوکسید و دی اکسید کربن

  • گاز دی اکسید کربن بر خلاف مونوکسید کربن غیر قابل اشتعال است.
  • به لحاظ شیمیایی CO2 حاوی یک اتم کربن و دو اتم اکسیژن است، در حالی که CO یک اتم کربن و یک اکسیژن دارد.
  • اگر چه مونوکسید کربن (CO) و دی اکسید کربن (CO2) دارای عناصر یکسان کربن و اکسیژن هستند ولی آن ها با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند.
  • چگالی هر دو گاز متفاوت است. دی اکسید کربن سنگین تر از آشکارسازهای هوا است و باید ردیاب های گاز را در نزدیکی زمین قرار داد، در حالی که مونوکسیدکربن کمی سبک تر است و آشکارسازها باید بالاتر قرار بگیرند.
  • منابع طبیعی و انسانی دی اکسید کربن را تولید می کنند اما هیچ منبع طبیعی برای تولید مونوکسید کربن وجود ندارد، مونوکسید کربن در نتیجه فعالیت‌های انسانی که شامل احتراق سوخت‌های فسیلی است تولید می شود.
  • دی اکسید کربن به طور طبیعی در جو وجود دارد و انسان ها و حیوانات با اکسیژن تنفس می کنند و دی اکسید کربن را بازدم می کنند و مقدار کمی از آن قابل تحمل است. اما مونوکسیدکربن به طور طبیعی در جو وجود ندارد و حتی در غلظت کم هم می تواند باعث به خطر انداختن سلامتی شود و فقط در صنایع کاربرد دارد.

علت خطرناک بودن مونوکسید

مونوکسیدکربن گازی سمی است که تنفس آن سبب مسمویت می شود این مسمومیت که به وسیلهٔ انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن و… ایجاد می‌شود تا زمانی که علائمش بروز پیدا نکند قابل تشخیص نیست. از طرف دیگر این گاز ظرفیت حمل اکسیژن خون را کاهش می دهد و منجر به سردرد، ضعف بینایی، عصبی شدن و اختلالات قلبی عروقی می شود. مقدار بیشتر آن ممکن است حتی منجر به مرگ شود. بنابراین داشتن حسگرهای تشخیص گاز مونوکسید کربن در خانه برای جلوگیری از خطرات ناشی از استنشاق آن الزامی می باشد.