نوشته ها

استیلن چیست ؟

گاز استیلن چیست ؟ خرید گازاستیلن-استیلن چیست ؟ -شرکت فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. موضوع این مقاله (استیلن چیست ؟)

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

استیلن چیست ؟

استیلن یا اتین، کوچک‌ترین عضو خانوادهٔ آلکینهای هیدروکربنی است که از دو اتم هیدروژن و دو اتم کربن که با هم پیوند سه‌گانه دارند ساخته شده‌است. به خاطر وجود این پیوند سه‌گانه، استیلن جزو مواد شیمیایی اشباع نشده (سیر نشده) شناخته می‌شود… استیلن دارای بالاترین درجه حرارت اشتعال در بین هیدروکربنهاست و آن به دلیل ساختار سه وجهی آن است ( HC = CH) . استیلن با احتراق با اکسیژن به درجه حرارت 5580 ° F (3087 ° C) می رسد و 1470 Btu انرژی در هر فوت مکعب آزاد می کند .

گاز استیلن چیست ؟

یک گاز بی رنگ قابل اشتعال است . گاز استیلن خالص بدون بو است. اما، گاز استیلن تجاری به دلیل داشتن نا خالصی بوی شبیه سیر دارد ومخلوط گاز استیلن و هوا بسیار بسار خطرناک وقابل انفجار است . بنابراین آن را به صورت محلول در استون و به همراه مواد متخلخل ذخیره و حمل میکنند..گاز استیلن از اجزای تشکیل دهنده بسیاری از مواد شیمیایی و پلاستیک است و نیز به عنوان سوخت برای جوشکاری و دستگاه برش فلزی استفاده می شود.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

نحوه تولید گاز استیلن:

استیلن از اختلاط آب با کاربید کلسیم تولید می شود. واکنش حاصل بسیار گرمازا است و باید با اضافه کردن آب اضافی سرد همراه باشد . استیلن effervesces و هیدروکسید کلسیم (آهک هیدراته) محصولات جانبی این فرآیند است .از اکسیداسیون محدود گاز متان می توان به این ماده ی با ارزش در صنعت دست یافت. تولید استیلن به این روش می تواند منجر به ایجاد مواد شیمیایی با ارزش دیگری در صنعت بیانجامد مانند هیدروژن.شکستن هیدروکربن های دیگر در دستگاه های پیشرفته ی صنعتی هم یکی دیگر از روش های تولید این ماده است. هیدروکربن ها از طریق یک قوس الکتریکی تبدیل می شوند.

مشخصات گاز استیلن

  • نماد شیمیایی: C2H۲
  • جرم مولی: ۲۶٫۰۴ g mol−1
  • چگالی: 1.097 kg m-3
  • نقطه ذوب: 80.8- °C, 192.4 K, −113.4 °F
  • نقطه جوش: −۸۴ درجه سلسیوس (−۱۱۹ درجه فارنهایت؛ ۱۸۹ کلوین)
  • دمای بحرانی: 35.6°C
  • فشار بحرانی: 61.9 bar

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

چرا در کپسول گاز استیلن از استون استفاده می شود ؟

برای پیشگیری از تجزیه استیلن و خطر انفجار در این فشار بالا لازم است که فضای داخل کپسول را از مواد متخلخل پرکرده و علاوه بر آن استیلن را در مایعی حل نمایند.استون ماده ای است که گاز استیلن را تا حد زیادی در خود حل می کند و این حل شدن در فشار های بالا بیشتر می شود. برای مثال هر لیتر از استون در دمای ۱۵ درجه ی سانتیگراد و فشار ۱ بار قادر به حل ۲۵ لیتر گاز استیلن در خود است

نکات ایمنی گاز استیلن:

  1. هنگام استفاده از کپسول باید از تجهیزات تقلیل فشار استفاده شود
  2. بعد ازهرباراستفاده از گاز استیلن شیر حتما بسته شود .
  3. مخزن استیلن خلوص بالا باید در مکانی  خشک و خنک نگهداری شود
  4. همچنین دارای تهویه مناسب و بدور از هرگونه مواد قلیایی و اسید قرار گیرد.
  5. سیلندر ها حتما باید دارای کلاهک باشد و در محل خود ثابت گردد.
  6. شیر بالای سیلندر را هیچ‌گاه بیشتر از یک و نیم دور نپیچانید
  7. در موارد آتش سوزی با گاز استیلن می توان از آب ، کف و مواد شیمیایی خشک استفاده کرد .
  8. استیلن بسیار ناپایدار است به طوری که حتی یک نشت کوچک می تواند عواقب جدی در بر داشته باشد
  9. در ترکیبا ت گاز استیلن ممکن است مقداری مونواکسید کربن و دی اکسید کربن موجود باشد. از قرار گرفتن در مجاورت مواد اکسید کننده جلوگیری شود.