نوشته ها

آرگون چیست؟ گاز آرگون و کاربردهای آن

آرگون چیست ؟ سایت فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. و اما مقاله امروز ما آرگون چیست؟ (آرگون چیست؟ گاز آرگون و کاربردهای آن).

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

آرگون چیست؟ گاز آرگون و کاربردهای آن

موضوع مقاله ما آرگون چیست؟ گاز آرگون و کاربردهای آن می باشد که ابتدا به چیستی آرگون می پردازیم. آرگون با علامت اختصاری Ar در جدول عناصر دارای عدد اتمی ۱۸ است. این عنصر در گروه (گازهای نجیب) قرار دارد. از این رو، هیچ ترکیبی از آن به صورت طبیعی وجود ندارد. گاز آرگون در هواکره(اتمسفر) زمین تا حدود ۱٪ موجود است. بیشتر این حجم آرگون، آرگون-۴۰ است که از واپاشی پتاسیم-۴۰ در جو بر اثر پرتوهای کیهانی تولید شده‌است.

مشخصات گاز آرگون

در مقاله آرگون چیست؟ شما را با مشخصات گاز آرگون آشنا کرده تا هنگام استفاده از این نوع گاز از ایمنی بیشتری برخوردار باشید.

  • نماد: Ar
  • عدد اتمی: ۱۸
  • گروه : گاز نجی
  • دوره :دوره 3
  • بلوک بلوک-p
  • نقطه ذوب 83.81 کلوین ​(−189.34 سانتی‌گراد ​)
  • نقطه جوش 87.302 کلوین ​(−185.848 سانتی‌گراد ​)
  • چگالی(در STP) 1.784 گرم/لیتر
  • ظرفیت حرارتی مولی 20.85[۳] ژول بر (مول در کلوین)

فرآیند تولید گاز آرگون:

برای تولید این گاز باید عمل تقطیر جز به جز هوای مایع را انجام داد، در طول این پروسه هوایی که در دمای بسیار کم تحت فشار به حالت مایع درآمده است را در دمای بیشتر قرار می‌دهند و بعد از جدا کردن آب و هیدروکربن و کربن دی اکسید، گاز در دمای ذوب مخصوص خود تبخیر و آزاد می‌شود، بعد از این فرآیند بخار آزاد شده را دوباره کاهش دما داده و در محفظه حبس می‌کنند. تجهیزات مورد استفاده برای بازیابی این گاز به روش برودتی از هوای مایع (ASU)  نام دارد که قدمت استفاده از به صدها سال پیش بازمی‌گردد.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

کاربردهای گاز آرگون در صنایع مختلف:

این گاز دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که می‌توان از آن در عرصه‌های مختلف استفاده کرد.

  1. در ساخت و ساز: برای پر کردن فضای بین دو جداره پنجره استفاده می‌شود.
  2. کاربرد گاز آرگون در پزشکی: درمان سرطان .
  3. گاز آرگون در صنعت جوشکاری.
  4. کاربرد گاز آرگون در خودرو سازی.
  5. در صنایع غذایی و داروسازی: برای افزایش ماندگاری مواد استفاده می‌گردد.

عوارض گاز آرگون بر سلامتی انسان‌ها:

گاز آرگون به‌ راحتی به وسیله تنفس وارد بدن انسان می‌شود، با این که این گاز خطرناک و سمی نیست اما در شرایطی که میزان درصد خلوص آن زیاد باشد و مکان امکان تبادل هوا و جذب اکسیژن را نداشته باشد، فضای محیط از گاز فوق اشباح می‌شود و در این حالت درصد اکسیژن در مدت چند ثانیه به شدت کاهش یافته و فرد دچار سنگینی ریه ها و احساس خفگی و تهوع سرگیجه و در مواردی منجر به کما و مرگ می‌گردد.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

خرید انواع گاز آرگون:

معمولاً گاز های آرگون مایع را در محفظه‌های برودتی کرایوژنیک بسته به حجم گاز مطابق استاندارد نهاد فدرال آمریکا که مقررات حمل و نقل مواد خطرناک را تنظیم می نماید، نگهداری می‌کنند.گاز آرگون از کشورهای دیگربا درصد خلوص،۹۹.۹۹۹% وارد می‌گردد، که معمولا در جایگاه ۵۰ لیتری و با میزان فشار ۲۰۰_۱۸۰ بار عرضه می‌شود، اما گاز آرگون داخلی با خلوص ۹۹.۹۹۹% ، ۹۹.۹۹% موجود است که در سیلندرهای ۵، ۱۰ ، ۴۰ ، ۵۰ لیتری به مشتریان فروخته می‌شود .