نوشته ها

گاز هیدروژن چیست؟

گاز هیدروژن چیست؟- فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده و پخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک و شیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. موضوع مقاله امروز (گاز هیدروژن چیست؟)

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

گاز هیدروژن چیست؟

گاز هیدروژن، گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه است که در شرایط استاندارد به صورت دو اتم هیدروژن ترکیب می‌شود. در واقع هیدروژن یکی از عناصر شیمیایی است که با عدد اتمی ۱ در جدول تناوبی قرار دارد. علاوه بر این گاز هیدروژن که غیر قابل اشتعال است سبک ترین و ساده ترین عنصر جدول تناوبی نیز می باشد. علاوه بر این می‌توان گفت نزدیک به ۷۵٪ از جرم جهان از هیدروژن ساخته شده‌است. برخی جرم‌های آسمانی مانند کوتولهٔ سفید یا ستاره‌های نوترونی از حالت پلاسمای هیدروژن ساخته شده‌اند؛ ولی در طبیعت روی زمین به سختی می‌توان تک اتم هیدروژن را پیدا کرد.

مشخصات گاز هیدروژن

  • نماد: H
  • عدد اتمی: ۱
  • جرم اتمی: ۱٫۰۰۷۸۴ u
  • نقطه جوش: ‎−۲۵۲٫۹ ‪°C

اهمیت گاز هیدروژن

در طبیعت، گاز هیدروژن به صورت جداگانه وجود ندارد و در ترکیب با عناصر دیگر مانند اکسیژن، کربن و نیتروژن یافت می‌شود. با این حال نکته ای که باید بدانید این است که گاز هیدروژن، یکی از مهم‌ترین منابع انرژی در صنعت و راهکارهای پایدار می باشد. از این رو با توجه به نیاز فعلی جامعه جهانی به سوخت‌های بی‌آلاینده و قابل تجدیدپذیر، گاز هیدروژن به عنوان یک جایگزین قوی برای سوخت‌های فسیلی مطرح شده است.

گاز هیدروژن را از کجا می توان استخراج کرد؟

اما می‌توان گاز هیدروژن را از منابع مختلفی مانند:

  1. انتشارات صنعتی
  2. تجزیه آب
  3. سوخت‌های فسیلی

ویژگی های منحصر به فرد هیدروژن

  • گاز هیدروژن، قابلیت بالایی در ذخیره سازی و انتقال دارد. از این رو این گاز می تواند به عنوان یک راهکار قابل قبول برای ذخیره‌سازی انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده قرار گیرد.
  • گاز هیدروژن در صنعت، تولید برق از طریق سلول‌های سوختی است. در این روش، هیدروژن در سلول‌های سوختی با اکسیژن در تراکم بالا وجود داشته گاز آب را به برق و حرارت تبدیل می‌کند. این روش علاوه بر این که برخی مزایای محیط‌زیستی را دارد، به عنوان یک منبع انرژی میدانی برای ساختمان‌ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

نکته پایانی

با توجه به مطالبی که در باره این گاز خواندیم می توانیم بگوییم گاز هیدروژن به عنوان یک سوخت تمیز، قابل تجدیدپذیر و با کاربردهای فراوان، امیدوار کننده به نظر می‌رسد. از این رو با پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات بیشتر، می‌توان بهبودهایی در استفاده و تولید این گاز داشت و آینده‌ای سبزتر را برای صنعت انرژی رقم زد.