نوشته ها

کاربرد گاز هیدروژن چیست؟

هیدروژن چیست ؟ گاز هید روژن-سایت فراز گاز آراد صفاهان

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی) ، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد .و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. موضوع این مقاله (کاربرد گاز هیدروژن چیست؟)

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

کاربرد گاز هیدروژن چیست؟

قسمت اعظمی از هیدروژنی که امروزه به طور صنعتی به تولید می‌رسد، حاصل فرآوری گاز متان با بخار یا تولید «گاز آب» (Water Gas) از واکنش زغال‌سنگ با بخار است. بیشتر گاز هیدروژن تولیدی در فرآیند ها برای تولید آمونیاک به مصرف می‌رسد.

هیدروژناسیون

همچنین از این عنصر برای «هیدروژناسیون» (Hydrogenation) روغن‌های گیاهی استفاده می‌شود تا آن‌ها را از حالت مایع به جامد تبدیل کنند مانند کره مارگارین. علاوه بر این، از هیدروژن مایع در سوخت موشک‌ها نیز بهره می‌گیرند زیرا همانطور که اشاره شد، ترکیب هیدروژن و اکسیژن انرژی بسیار زیادی تولید می‌کند. علاوه بر این،‌ از آن‌جایی که هیدروژن کاهنده مناسبی است، از آن برای تولید فلزاتی همچون آهن، مس، نیکل و کبالت نیز استفاده می‌کنند.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

کشتی هوایی

یک متر مکعب از هیدروژن می‌تواند تا بیش از 300 گرم از یک ماده را از روی زمین بلند کند که این امر استفاده از کشتی‌های هوایی را در اوایل قرن 19 رونق داد. البته استفاده از این گاز در طول جنگ جهانی دوم منسوخ شد چراکه در مواردی سبب انفجارهای شدید شده بود. بعد از وقایع جنگ جهانی و انفجارهای حاصل از این گاز،‌ تصمیم بر آن شد تا از گازهای نجیب همانند هلیوم استفاده شود.

جایگزین سوخت فسیلی

با توجه به لزوم پیدا کردن جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی، در دهه‌های اخیر تحقیقاتی به همین منظور در خصوص این عنصر صورت گرفته است تا بتوان آن را به عنوان منبعی برای انرژی در نظر گرفت. به علت انرژی زیادی که در هیدروژن مایع و گاز فشرده هیدروژن وجود دارد، استفاده از آن‌ها به عنوان سوخت آینده دور از ذهن نیست. از نکات مثبت این سوخت می‌توان به پاک بودن آن اشاره کرد زیرا با سوختن آن، تنها آب تولید می‌شود. البته این کار با فناوری‌های امروزی بسیار پرهزینه خواهد بود.

خودروهایی با سوخت هیدروژن

احتراق سوخت‌ها انرژی زیادی تولید می‌کند که می‌توان آن را با چرخش یک توربین به انرژی الکتریکی تبدیل کرد. البته این کار بازده پایینی دارد زیرا انرژی زیادی به صورت گرما از دست می‌رود. تولید الکتریسیته از طریق سلول‌های ولتایی، بازده بیشتری دارد. سلول‌های ولتایی که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند موسوم به «پیل سوختی» (Fuel Cell) هستند. از آن‌جایی که این پیل‌ها به طور خودکار عمل نمی‌کنند، نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک باتری در نظر گرفت.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

سلول‌های هیدروژنی

سلول هیدروژنی نوعی از پیل سوختی است که در آن، واکنش بینH2(g)وO2 موجب تشکیل آب می‌شود و بازدهی آن بیش از دو برابر بازده بهترین موتور درونسوز است. در سلول و تحت شرایط بازی،‌ اکسیژن در کاتد کاهش پیدا می‌کند و در همین زمان هیدروژن در آند اکسید می‌شود. البته استفاده از این فناوری بسیار پرهزینه است و نمی‌توان از آن در زندگی روزمره استفاده کرد.

هشدارها

گاز هیدروژن بسیار آتش گیر است و می‌تواند در هوا و در بازه ی گسترده‌ای از غلظت بسوزد. حاصل واکنش گاز هیدروژن و گاز اکسیژن ،آب به همراه گرما و انرژی بالا است.دمای خود آتشگیری گاز هیدروژن ( دمایی که هیدروژن در آن خود به خود در هوا آتش می‌گیرد ) ۵۰۰ درجه ی سانتیگراد یا ۹۳۲ درجه فارنهایت است.