نوشته ها

کاربرد و تولید گاز دی اکسید کربن

گاز Co2-تولید گاز co2-خرید گاز co2- کپسول گاز co2 -مقاله گاز کربن دی اکسید چیست

شرکت فراز گاز آراد صفاهان به عنوان بزرگترین وارد کننده وپخش انواع سیلندر، گازهای (طبی، صنعتی و ترکیبی)، تجهیزات جوش و برش، رگلاتورهای تخصصی، پالت کپسول، فلاسک نیتروژن، مخزن کرایوژنیک وشیر سیلندر در ایران شناخته شده می باشد که برای رفاه حال شما مشتریان عزیز اقدام به تاسیس فروشگاه نیکان اسپادان نمود و شرایط خرید اینترنتی در بستری امن و آسان را برای شما عزیزان به ارمغان آورد. و با انتشار مقالات تخصصی و بروز سعی در بالا بردن اطلاعات خوانندگان عزیز وآشنایی هرچه بیشتر با محصولات این شرکت را فراهم نموده است. این مقاله در مورد (کاربرد و تولید گاز دی اکسید کربن) می باشد.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

کاربرد و تولید گاز دی اکسید کربن

گاز دی اکسید کربن همیشه مضر واقع نمی شود بلکه از آن استفاده های گوناگونی نیز می شود و حتی در برخی موارد اقدام به تولید آن نیز می کنند. از این رو در ادامه با روش های تولید آن و کاربردهایی که این گاز دارد آشنا می شویم.

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

منابع طبیعی گاز دی اکسید کربن

منابع طبیعی تولید این گاز شامل آتشفشان‌ها، چشمه‌های آب گرم یا آبفشان‌ها، آزاد شدن از سنگ‌های کربن‌دار با حل شدن آنها در آب و اسید است.دی‌اکسید کربن جوی منبع اصلی کربن در چرخه حیاتی بر روی کره زمین است و غلظت آن در دوران پیش- صنعتی از اواخر دوره زمین‌شناختی پره کامبرین با فعالیت فتوسنتز جانداران و پدیده‌های زمین‌شناختی ارتباط داشت.

تولید دی اکسید کربن

کوره های آهک و محصولات گاز طبیعی

مقادیر زیادی گاز CO2 توسط کوره های اهک تولید می شود که سنگ آهک را برای تولید اکسید کلسیم می سوزانند. تولید آمونیاک و هیدروژن از گاز طبیعی نیز منجر ه تولید کربن دی اکسید می شود.

تولید تجاری

غلظت گاز CO2 در هوا و گاز های حاصل از سوختن به اندازه ی کافی زیاد نیست که استحصال آن صرفه تجاری داشته باشد. تولید تجاری گاز کربن دی اکسید نیازمند جریان گازی بسیار غنی از CO2 است. یکی از رایج ترین راه های تولید کربن دی اکسید استفاده از گیاهان صنعتی است. گیاه ذرت یکی از منابع مهم تولید CO2 به شمار می رود.

کاربرد گاز کربن دی اکسید

  1. کاربرد گاز کربن دی اکسید در صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و صنایع نفت گاز استفاده می کنند.
  2. دی اکسید کربن معمولاً به عنوان ماده خام برای تولید مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود
  3. گاز کربن دی اکسید هم چنین برای گاز دار کردن نوشابه ها و انجماد مواد غذایی گوشتی و میوه جات نیز استفاده می شود.
  4. افزایش بازده چاه های نفت و تغییر ماهیت آب قلیایی نیز از دیگر کاربرد های این گاز است.
  5. به علت این موارد مصرف روش تولید گاز دی اکسید کربن که مقرون به صرف باشد اهمیت پیدا می کند.

دی اکسید در کپسول آتش‌نشانی

دی‌اکسید کربن می‌تواند برای خاموش کردن شعله‌های آتش‌سوزی محیط اطراف شعله با گاز استفاده شود. CO۲ به خودی خود واکنش نشان نمی‌دهد تا شعله را خاموش کند، اما شعله اکسیژن را با جابجایی آن کاهش می‌دهد. بعضی از آتش خاموش‌کننده‌ها، به ویژه برای آتش‌سوزی‌های الکتریکی، دارای دی‌اکسید کربن مایع تحت فشار هستند. مطلوبیت آن‌ها در آتش‌سوزی در واقع این است که، بر خلاف آب و سایر روش‌های شیمیایی، دی‌اکسید کربن موجب اتصال کوتاه نمی‌شود، که سبب آسیب بیشتر به تجهیزات می‌شود. از آنجا که این یک گاز است،

جهت مشاوره ، خرید ، تعویض و شارژ انواع سیلندرهای گازی با شماره ۰۹۱۳۱۰۶۸۲۴۴ تماس حاصل فرمایید.

عوارض گاز دی اکسید کربن

از آنجا که CO2 در اثر سوختن سوخت‌های فسیلی در جو ما ایجاد می‌شود یک آلاینده جوی محسوب می‌شود و مقادیر بالای آن باعث گرم شدن هوای کره‌ زمین می‌شود، که این گرم شدن سبب تغییرات آب و هوایی بسیاری می‌شود و اثرات مخربی مانند؛ آب شدن یخچال‌های طبیعی، ذوب شدن برف در بالای کوه‌ها و دو قطب می‌شود که این امر باعث افزایش سطح آب دریا می‌شود، بنابراین برخی از شهرهای ساحلی و زیستگاه‌های جانوران غرق می‌شوند.

خطر کربن دی اکسید برای انسان

قرار گرفتن انسان در معرض غلظت‌ بالای ۴ درصد دی اکسید کربن ممکن است ابتدا باعث احساس تنگی نفس و پس از مدت بسیار طولانی از طریق جایگزین شدن به جای اکسیژن، موجب بیهوشی، خفگی و در نهایت مرگ شود. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که با افزایش سطح CO2، مردم در یادگیری، انجام کارهای ساده و پیچیده و حتی تصمیم گیری بسیار دچار مشکل می‌شوند و این اعمال برای آن‌ها دشوارتر خواهد شد. غلظت بالای گاز دی اکسیدکربن باعث بروز بیماری مخدر می‌شود و جریان خون مغزی و فشار داخل جمجمه را افزایش می دهد.