آزمایشگاه شرکت فراز گاز آراد صفاهان با نام تجاری ابتکار روشان سپند آسا انجام تست هیدرواستاتیک روی انواع سیلندرهای فولادی بدون درز و سیلندرهای درزدار، کپسول های های آلومینیومی، سیلندرهای کامپوزیت و کپسول های آتشنشانی، انجام می دهد.کلیه خدمات این مجتمع همراه با گواهینامه صورت می گیرد. همچنین خدمات دیگری همچون از بین بردن چربی و رسوب بسته شده در داخل مخزن، بررسی سلامت شیر و بدنه و رنگ آمیزی و تعمیر آن و همچنین صدور گواهینامه استاندارد ISIR6792 در صورت تعویض مخزن انجام می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید (09131068244)

تست دوره ای سیلندر چیست؟

بازرسی و آزمون کپسول گاز تحت فشار ، تجهیزات و شیرآلات یکی از الزامات بسیار مهم در هنگام استفاده از سیلندر گازهای صنعتی می باشد.یعنی هر مخزن تحت فشاری که حاوی مواد گازی و یا مایع تحت فشار باشد باید در زمان بندی های مناسب بررسی شود و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل گردد زیرا آلیاژ سیلندرهای گاز با توجه به خواص شیمیایی گاز موجود در آنها و تحت فشار بودن، به مرور زمان دچار خوردگی و خستگی می شود بدین منظور کنترل و بازرسی برای جلوگیری از عواقب ناگوار الزامی می باشد.

تست هیدرواستاتیک چیست ؟

تست هیدرواستاتیک فرایندی است که برای بررسی دوام و نشتی اجزایی مانند سیستم‌های لوله‌کشی، سیلندرهای گاز، بویلرها و مخازن تحت‌فشار، بکار می‌رود.در واقع تست هیدرواستاتیک نوعی تست فشار است که در آن تمامی اجزاء به‌طور کامل با آب پر می‌شوند و هوای داخل سیستم حذف‌ شده و فشار سیستم تا ۱.۵ برابر فشار کاری سیستم افزایش میابد. فشار برای مدت‌زمانی خاص ثابت نگه‌داشته شده تا نشتی سیستم به‌صورت چشمی بررسی شود.بازرسی نشتی با چشم با استفاده از رنگ‌های ردیاب و یا رنگ‌های فلورسنت می‌تواند انجام شود تا محل شروع ترک‌ها و نشتی‌ها را پیدا کرد.

آزمون دوره ای سیلندرهای گاز

تست دوره ای سیلندر

آین آزمون با توجه به متریال کپسول ها و یکپارچه بودن یا درزدار بودن مطابق با استانداردهای گوناگون انجام می شود.کلیه خدمات این شرکت همراه با گواهینامه انجام میگردد. از جمله مخزن هایی که باید بازرسی آنها مرتب صورت گیرد:

  • تست هیدرواستاتیک مخازن سی ان جی
  • تست سیلندرهای فولادی بدون درز
  • تست سیلندرهای آلومینیومی
  • تست سیلندرهای کامپوزیت
  • تست سیلندرهای جوشی استیلن
  • تست سیلندرهای فولادی درزدار
  • تست هیدرواستاتیک آتش خاموش کن های پودری و دستی
  • تست هیدرواستاتیک آتش خاموش کن های چرخدار قابل حمل

 

تست دوره ای سیلندر - فراز گاز آراد صفاهان

 

مراحل آزمون و تست دوره ای سیلندر به شرح ذیل می باشد

1) شناسایی سیلندر و آماده سازی برای بازرسی

برای بازرسی و آزمون ، اطلاعات مربوط به کپسول (برروی بدنه هر مخزن اطلاعاتی شامل: وزن مخزن، حجم مخزن، فشار تست کپسول، فشار کاری کپسول،استاندارد تولید شده مخزن، سریال مخزن، کشور سازنده,سال ساخت مخزن درج شده )، محتویات (شناسایی گاز درون مخزن از نظر آتشزا – سمی یا خورنده بودن ) و مالکیت آن باید مشخص شود.

2) تخلیه فشار و باز کردن شیر

تخلیه گاز محتوی سیلندر به لحاظ آلودگی محیط زیست نباید در محیط باز صورت گیرد بلکه بایستی در مخازن خاص که برای این منظور پیش بینی شده است ذخیره گردند.

3) بازرسی چشمی خارج سیلندر

بازرسی دقیق بدنه سیلندر برای مشاهده هرگونه تغییرات یا اضافات غیر مجاز، تو رفتگی ها، بریدگی ها، برآمدگی ها، ترکها یا لایه لایه شدن ها، خورگی بخصوص در پایه سیلندر، خرابی های دیگر مانند حک علائم غیرمجاز روی سیلندر، ثبات در وضعیت عمودی و جای جوش و جوشکاری.

4) بازرسی چشمی داخل سیلندر

موارد قابل برررسی در این مرحله به شرح زیر می باشند:تمیز کردن هر مخزنی که دارای مواد خارجی یا علائم خوردگی بیش از حد تعیین شده باشد توسط روشهایی مانند ساچمه پاشی ، جت آب ، جت بخار و دیگر روشهای مناسب واز بین بردن هر نوع پوشش یا لایه ای که از بازدید داخل کپسول ممانعت کند.

5) بررسی وزن سیلندر

وزن اولیه سیلندر روی شانه سیلندر حک شده،به منظور تعیین تفاوت بین وزن کنونی مخزن و وزن واقعی مخزن باید کپسول را مورد توزین قرار داد .در صورت کاهش وزنی بیش از 3% سیلندر باید مورد آزمون مکمل قرار گیرد.برای کاهش وزنی بیش از 5% ، سیلندر از چرخه مصرف خارج می گردد. افزایش وزن با توجه به جدول زیر مجاز است در غیر اینصورت از رده خارج می گردد:

6) بازرسی گلویی سیلندر

تمیزی و عدم وجود براده و دیگر خرابیها بر روی گلویی سیلندر و کامل بودن شکل دنده در این مرحله مورد بازرسی قرار می گیرد.در صورت مشاهده هرگونه خرابی ایجاد شده روی سیلندر در اثر تعویض حلقه گلویی یا در صورت نصب این حلقه به سیلندر با روش جوشکاری یا لحیم کاری ، سیلندر مورد نظر باید از چرخه مصرف خارج گردد.

7) تست هیدرواستاتیک

در استاندارد 6792 دو روش برای انجام آزمون تایید شده است که در زیر به توضیح این دو روش میپردازیم .قابل ذکر است اگر سیلندری در یکی از آزمون های ذکر شده مردود شود نباید از روش دیگری برای تایید استفاده گردد.

الف) آزمون هیدرواستاتیک یا انبساط حجمی (تست هیدرواستاتیک)

این آزمون به دو روش ژاکت آبی و بدون ژاکت آبی انجام می گردد.فشار آزمون باید از آنچه که روی شانه سیلندر به عنوان فشار پرکردن سیلندر حک شده است بدست آید.فشار آزمون برابر با فشار کاری حک شده بر روی گلویی سیلندر می باشد.انبساط حجمی دائمی سیلندر که بعنوان درصدی از انبساط حجمی کلی سیلندر در فشار آزمون می باشد نباید بیش از 10% باشد .

ب) آزمون بررسی با اولتراسونیک

بررسی ضخامت سیلندر توسط دستگاه AUT. آزمون التراسونیک سیلندرهای گاز بر پایه نحوه آزمون التراسونیک لوله ها، طبق استانداردهای ISO 9305 ، ISO 9746 و ISO 10543 انجام می شود.آزمون آلتراسونیک قسمت استوانه سیلندر و ناحیه گذر به شانه ها، ناحیه گذر به کف سیلندر و نواحی بحرانی ته سیلندر باید با استفاده از دستگاه خودکار انجام گردد..سطوح خارجی و داخلی سیلندر که باید آزمون التراسونیک شود برای انجام یک آزمون دقیق و قابل تکرار باید در شرایط مناسبی باشند به ویژه سطح خارجی باید عاری از خوردگی و رنگ غیر چسبنده، آلودگی و چربی باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید (09131068244)

8) بازرسی شیر و دیگر متعلقات

هر شیر باید به جهت تایید عملکرد و عدم نشتی در وضعیت بسته مورد بررسی قرارگیرد. شیرها باید الزامات استاندارد 11689 ملی ایران را برآورده نماید.

9) عملیات نهایی

  1. خشک کردن و تمیز کاری، داخل سیلندر باید بلافاصله بعد از آزمون هیدرواستاتیک بطور کامل خشک شود.
  2. بستن مجدد شیر بر روی سیلندر،که باید مطابق با استاندارد ISIRI-14653 صورت پذیرد.
  3. نشانه گذاری ، بر روی قسمتی از سیلندر که ضخامت آن بیشتر از بدنه سیلندر است انجام شود .
  4. رنگ آمیزی و شناسایی، محتویات سیلندر باید مطابق با استانداردهای ملی ایران به شماره های 304(شناسایی سیلندر گازهای طبی) و 712(استاندارد رنگ سیلندرهای گاز) انجام شود.
  5. سوابق،موارد زیر در ثبت سوابق ذکر می گردد:مالک،شماره سریال سیلندر،تاریخ آزمون قبلی،،سازنده،مشخصات ساخت،ظرفیت آبی ( حجم )،وزن سیلندر در هنگام آزمون،فشار آزمون،تاریخ بازرسی و آزمون،نتایج بازرسی و آزمون،بازرسی های انجام شده وجزییات هر تعمیر یا تغییر ایجاد شده در سیلندر

10) مردود و معدوم نمودن سیلندرهای غیرقابل استفاده

در هر یک از این مراحل آزمون، تعریف مشخصی از یک سیلندر استاندارد وجود دارد که در صورت مغایرت نمونه آزمایش شده با هر یک از بند ها در هر مرحله، سیلندر در آزمون مردود شده و به مرحله بعدی وارد نخواهد شد.سیلندر مردود شده نباید تحت هیچ شرایطی مجددا به چرخه مصرف بازگردد و باید در مرکز آزمون به یکی از روشهای زیر منهدم گردد:

  • پرس کردن سیلندر به وسیله ابزار مکانیکی
  • ایجاد یک سوراخ با شکل غیر مشخص و بی قاعده بر روی شانه سیلندر
  • سوراخ کردن بدنه سیلندر در سه نقطه
  • برش نامنظم گلویی سیلندر